Dovést studenty k pochopení českého morfologického systému, k pochopení vývojových tendencí současné české morfologie, vybavit je dovedností užívat ve spisovných projevech kodifikovaných tvarů, dovedností umět vysvětlit žákům 1. stupně ZŠ pojmy morfologie funkční i formální.
Rozvíjet dovednost tvorby kultivovaného mluveného projevu a různých způsobů jeho realizace při respektování komunikačního záměru mluvčího.
Seznámit studenty se zvukovou podobou jazyka a jejím fungováním jako prostředku komunikace. Vést studenty k pochopení stavby fonetického a fonologického systému a jeho používání v reálné mluvní situaci, tedy k porozumění problematice produkce a percepce řeči.
Dovést studenty k pochopení českého morfologického systému, vývojových tendencí současné české morfologie, k pochopení pojmů morfologie funkční i formální, k pochopení toho, jak se tvoří tvary slov a jak fungují ve větě.
Jazykový systém slovanských jazyků z vývojového a srovnávacího hlediska: rovina syntaktická, rovina lexikální. Typologická charakteristika slovanských jazyků vycházející z poznání základních zákonitostí jejich vývoje. Interpretace staroslověnských textů zaměřená zejména na poznání morfologie sloves, skladby a staroslověnské slovní zásoby.
Cílem je seznámit studenty se základními pojmy a systémovými vztahy v lexikologickém systému a s fungováním lexémů jako součásti textu, vést je ke klasifikaci lexikologických jevů. Kurz studentům prezentuje základy lexikologie, analyzuje slovotvorný systém především z hlediska procesuálního, vybavuje posluchače kompetencí analyzovat výsledek slovotvorného procesu.
Dovést studenty k pochopení českého morfologického systému, k pochopení vývojových tendencí současné české morfologie, vybavit je dovedností užívat ve spisovných projevech kodifikovaných tvarů, dovedností umět vysvětlit žákům 1. stupně ZŠ pojmy morfologie funkční i formální.
Seznámit studenty se současným pravopisným systémem v češtině, umožnit jim poznat současnou kodifikaci pravopisu a její zdroje, pomoci s uplatněním znalostí a vědomostí z jiných rovin jazyka v rovině ortografické.
Seznámit studenty se současným pravopisným systémem v češtině, umožnit jim poznat současnou kodifikaci pravopisu a její zdroje, pomoci s uplatněním znalostí a vědomostí z jiných rovin jazyka v rovině ortografické.
Učební osnovy, učebnice, pomůcky. Stavba a typy vyučovací hodiny. Příprava na vyučovací hodiny. Modelové situace v hodinách českého jazyka na SŠ a jejich řešení různými metodami.Individuální prověřování, jazykové testy a diktáty, písemné slohové práce, opravy, hodnocení a klasifikace. Metodika nácviku vybraných jevů jednotlivých jazykových rovin. Maturitní zkouška z českého jazyka a slohu., procvičování.
Cílem je vybavit studenty učitelství pro 1. stupeň ZŠ kompetencemi potřebnými pro výuku komunikační a slohové výuky v souladu s RVP ZV.
Předat studentům teoretický základ současné moderní didaktiky literární výchovy na SŠ a základ praktických dovedností učitele literární výchovy, utvořit kladný postoj studentů k učitelské profesi češtináře/ky a k dalšímu sebevzdělávání v oborové didaktice. Formovat schopnosti kontextově transformovat poznatky věd, především disciplín literární vědy (a lingvistiky), vývojové a pedagogické psychologie a obecné didaktiky a v neposlední řadě teorie pubescentního čtenářství se zaměřením koncipovat literární výchovu v duchu RVPG (a perspektivně RVPSŠ) a při respektu k estetickovýchovné kvalitě literární složky předmětu Čj. Seznámit je s poznatky o strategii literárněvýchovné práce (metodách a organizačních formách výuky) a vybavit je schopností tvořivě tyto poznatky aplikovat v ovládnutí řídicí pozice v modelových komunikačních situacích literárního vyučování.
Vybavit studenty kompetencemi pro chápání literárního vývoje z hlediska historického, komparativního, souvislostního i estetického.
Cílem je vybavit studenty dovedností funkčně využívat informační a komunikační technologie ve všech třech složkách předmětu český jazyk, tj. ve složce jazykové, slohové i literární.
Cílem je vybavit studenty učitelství pro SŠ kompetencemi potřebnými pro výuku jazykové složky předmětu český jazyk a literatura v souladu s RVPG (a perspektivně RVP SŠ).
Seznámit studenty s verbálními a neverbálními prostředky mluvené komunikace a s jejich funkcí, představit typy a formy veřejné komunikace, upevnit dovednost veřejně prezentovat zadané téma (z oblasti českých reálií - historie, geografie, kultury atd.)
Předat studentům teoretický základ současné moderní didaktiky literární výchovy na ZŠ a základ praktických dovedností učitele literární výchovy, utvořit kladný postoj studentů k učitelské profesi češtináře/ky a k dalšímu sebevzdělávání v oborové didaktice. Formovat schopnosti kontextově transformovat poznatky věd, především disciplín literární vědy (a lingvistiky), vývojové a pedagogické psychologie a obecné didaktiky a v neposlední řadě teorie pubescentního čtenářství, se zaměřením koncipovat literární výchovu v duchu RVP ZV a při respektu k estetickovýchovné kvalitě literární složky předmětu Čj. Seznámit je s poznatky o strategii literárněvýchovné práce (metodách a organizačních formách výuky) a vybavit je schopností tvořivě tyto poznatky aplikovat v ovládnutí řídicí pozice v modelových komunikačních situacích literárního vyučování.
Školní literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, čtenářský subjekt žáka - čtenářský zájem, čtenářská kompetence a potřeba pubescenta a adolescenta, vztah literatury a učiva o literatuře, cíle literární výchovy na SŠ, koncepce a struktura učiva - kontextové pojetí učiva a integrované vyučování (významové vztahy mezi složkami předmětu Čj a mezi dalšími estetickovýchovnými předměty Vv a Hv), specifičnost problémové aktivizační metodiky v literární výchově - metody motivační, interpretační metodika rozvíjející žákovo čtenářství, metodika produkčních aktivit žáka, žánrových transformací textu, aplikace metod tvořivé dramatiky; metody hodnocení a klasifikace, struktura vyučovací hodiny, tzv. aktuální literární výchova, učebnice pro literární výchovu.