Studenti získají přehled o změnách přírodních podmínek v minulosti (od nejstarších období až po holocén) Země a rozšíření základních hornin v Českém masívu.
Ukázat základní metody a metodické postupy v jednotlivých etapách geografického výzkumu, umožnit srovnání přístupů k výzkumu ve fyzické a sociální geografii. Vysvětlit základní kritéria úspěšnosti geografického výzkumu - odpovídající volbu cílů a metod práce, vyhodnocení výsledků, etiku vědecké práce, obsahové i formální náležitosti. Napomoci studentům při volbě jejich výzkumného zaměření. Demonstrovat specifika vědecké práce v softwarovém balíčku MS Office. Vysvětlit základní pravidla tvorby vědeckého textu.
Cílem předmětu je získání kompetencí k výuce učiva vlastivědného charakteru v rámci předmětů o přírodě a společnosti na 1. stupni ZŠ (se zaměřením na jejich geografickou složku). Student/-ka získá potřebné vědomosti a dovednosti z vědních disciplín, které tvoří obsahový základ vlastivědy (rozšiřuje a integruje si vzdělávací obsahy, týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví a dalších témat, a to v kontextu historie a současnosti) a na jejich základě si dotváří adekvátní postoje k realitě současné České republiky a rámcově světa. Osvojí si teoreticky a částečně prakticky (na konkrétních příkladech) metodické postupy praktických činností v terénu, práce s mapami a různými přístroji tak, aby byl schopen je aplikovat do výuky učiva o přírodě a společnosti, a to v kontextu s předchozími kompetencemi, získanými v obecně pedagogických a psychologických disciplínách.
Student získá vhled do možnosti biologických pokusů ve škole. Dále přehled o existujících metodických příručkách a návodech, bezpečnosti práce, virtuálních pokusech a prezentacích a pochopí metodiku jejich využití.
Cílem předmětu je získání kompetencí k výuce učiva v rámci předmětů Člověk a jeho svět (společnost) na 1. stupni ZŠ (se zaměřením na jejich geografickou složku). Student/-ka získá potřebné vědomosti a dovednosti z vědních disciplín, které tvoří obsahový základ předmětu Člověk a jeho svět (rozšiřuje a integruje si vzdělávací obsahy, týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví a dalších témat, a to v kontextu historie a současnosti) a na jejich základě si dotváří adekvátní postoje k realitě současné České republiky a rámcově světa. Osvojí si teoreticky a částečně prakticky (na konkrétních příkladech) metodické postupy praktických činností v terénu, práce s mapami a různými přístroji tak, aby byl schopen je aplikovat do výuky učiva o přírodě a společnosti, a to v kontextu s předchozími kompetencemi, získanými v obecně pedagogických a psychologických disciplínách.
Předmět je zaměřen na analýzu cílového zaměření vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět s důrazem na integrovanou výuku prvoučně - přírodovědné části této vzdělávací oblasti. Cílem je u studentů prohlubovat a rozšiřovat prvoučné a přírodovědné vědomosti a dovednosti s ohledem na jejich působení na 1. stupni základní školy. Student bude schopen provádět didaktickou analýzu učiva a využívat prakticky různé typy integrování obsahu učiva vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Důraz je kladen na odbornou a didaktickou reflexi vybraných vzdělávacích oborů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a na praktické aplikace využitelné ve výuce. Současně je pozornost zaměřena i na procesuální stránku výuky s využíváním aktivizujících forem a metod výuky (badatelství, pozorování, morfologická cvičení, kooperativní a projektové vyučování apod.) a využívání materiálních didaktických prostředků specifických pro prvoučné a přírodovědné vyučování, včetně učebních textů. Součástí výuky je i analýza vybraného regionu a jeho regionálních přírodovědných zvláštností.
Ověřit studentovu schopnost samostatné odborné práce v oboru.
Identifikovat v rámci exkurze běžně rozšířené druhy flóry, fauny, půd, hornin a dalších přírodnin v ČR a aplikovat tyto znalosti do výuky ve škole (ZŠ a SŠ). Demonstrovat typické zástupce v terénu s výkladem determinačních znaků, ekologie, u živočichů etologie. Analyzovat přírodně a humánně geografické problémy a připravit jejich prezentaci pro výuku v souladu s RVP.
Ověřit studentovu schopnost samostatné odborné práce v oboru.
Poskytnout studentům základní informace o akademickém prostředí, s metodami vědecké práce, grantovými systémy, hodnocením vědecké práce, přípravou odborného textu a obrazové dokumentace.
Seznámit studenty se procesem fosilizace a historií hlavních skupin rostlin a živočichů v geologické minulosti.
Student získá vhled do didaktiky geologických věd. Dále získá přehled o existujících učebnicích, populární a odborné literatuře a možnostech výuky geologie (metody, prostředky).
Seznámit studenty se procesem fosilizace a historií hlavních skupin rostlin a živočichů v geologické minulosti.
Student získá vhled do didaktiky geologických věd. Dále získá přehled o existujících učebnicích, populární a odborné literatuře a možnostech výuky geologie (metody, prostředky).
Cílem předmětu Modelové organismy ve výuce biologie je podat přehled o modelových organismech reprezentujících jednotlivé systematické skupiny živých organismů podle moderních systémů. Vytipovat vhodné a běžně dostupné objekty přednostně se vyskytující v ČR. Srovnat s používanými modelovými organismy v učebnicích pro SŠ a ZŠ.
Seznámit studenty se základními nerosty a horninami, jejich vznikem a klasifikací, a interakcí geologického prostředí a živé přírody.
Historický přehled názorů na evoluci organismů (lamarkismus darwinismus, neodarwinismus, neolamarkismus, punktualismus, neutralismus, kreacionismus aj.). Genotyp, fenotyp, adaptace. Mikroevoluční mechanismy. Mikroevoluce (koevoluce, variabilita populací, kliny, poddruhy). Speciace (biologický a evoluční druh, agamospecies, druhy speciací, RIM, mechanismy štěpné speciace). Makroevoluce (evoluční trendy, velké evoluční novinky, ontogeneze a fylogeneze, fylogenetické zákony, průběžné a hromadné extinkce, rychlost evoluce, gradualismus a punktualismus aj.). Molekulární evoluce. Hlavní etapy evoluce života na Zemi: vznik života, vznik mnohobuněčnosti, vznik skeletu, evoluční fauny a flóry.
Student získá vhled do možnosti biologických pokusů ve škole. Dále přehled o existujících metodických příručkách a návodech, bezpečnosti práce, virtuálních pokusech a prezentacích a pochopí metodiku jejich využití.
Student získá vhled do možnosti biologických pokusů ve škole. Dále přehled o existujících metodických příručkách a návodech, bezpečnosti práce, virtuálních pokusech a prezentacích a pochopí metodiku jejich využití.
Cílem předmětu Modelové organismy ve výuce biologie je podat přehled o modelových organismech reprezentujících jednotlivé systematické skupiny živých organismů podle moderních systémů. Vytipovat vhodné a běžně dostupné objekty přednostně se vyskytující v ČR. Srovnat s používanými modelovými organismy v učebnicích pro SŠ a ZŠ.