Teoretický vhled do problematiky výtvarné výchovy. Okruhy dílčích témat zastřešují témata dětský výtvarný projev, koncepce kreslení a výtvarné výchovy, proces výtvarné výchovy, teorie a didaktika výtvarné výchovy.
V rámci předmětu studující zkoumají a ověřují výrazové možnosti plošných výtvarných technik. Praktická výuka je zaměřena nejen na kresebné a malířské aktivity, ale také na experimentování s grafickými a kombinovanými technikami. V rámci realizace výtvarných úkolů studující rozšiřují repertoár využívaných výtvarných technik a volí adekvátní výtvarné výrazové prostředky k vyjádření vlastního tvůrčího záměru. Nedílnou součástí výuky je reflexe a interpretace procesu a výsledků tvorby a hledání souvislostí mezi vlastním vizuálně obrazným vyjádřením, výtvarným uměním (se zaměřením na současné umění) a výtvarnou výchovou na 1. stupni základní školy.
Cílem předmětu získat základní přehled výtvarných činností pro vychovatele a pedagogy volného času. Dále pak osvojení si základních výtvarných metod, forem a technik , včetně jejich praktického ověřování.
Cílem předmětu je, aby studující získané poznatky o projektování a realizaci vyučovací jednotky výtvarné výchovy uplatnili v praxi, a aby se naučili reflektovat nabyté zkušenosti.
Cílem předmětu je, aby studující získané poznatky o projektování a realizaci vyučovací jednotky výtvarné výchovy uplatnili v praxi, a aby se naučili reflektovat nabyté zkušenosti.
Kurz určený jednooborovým studentům navazuje na základní znalosti dějin umění v rozsahu střední školy. Klade si za cíl uvést studenty do problematiky plurality interpretačních přístupů uplatňovaných při výkladu uměleckých děl. Na základě dosavadní osobní interpretační zkušenosti a prostřednictvím postupného seznamování s vybranými interpretačními teoriemi je cílem kurzu seznámit studenty s proměňujícím se pohledem na obsah, význam, roli a funkci uměleckého díla ve společnosti a vybavit je schopností aktivně využívat různých interpretačních rámců. Kurz je zaměřen na několik vybraných kapitol ze staršího umění (od pravěku po konec 19. století), které představuje ve světle dobových i ryze současných interpretačních přístupů.
Vybavit studenta základními znalostmi a rozvinout jeho dovednosti k analytickému posuzování a verbální interpretaci výtvarného projevu v nejširší škále hodnotových úrovní výtvarné tvorby (se zvláštním zaměřením na souvztažnosti a rozdíly mezi základními principy ontogenetického vývoje dětského výtvarného projevu a hlavními tendencemi historického vývoje výtvarné kultury). Teoretické východisko je založeno na hermeneutickém přístupu a sémiologii v souladu s konstruktivistickým pojetím výuky. Představit metodu hermeneutické interpretace a její proměňující se paradigma v závislosti na jejích ontologických, epistemologických a kritických východiscích jako nástroj kritického nahlížení vizuálního textu a komunikativního jednání. Uvedením do historických souvislostí přivádět k poznání, jak se hermeneutická metoda postupně oprošťuje od své původně pomocné interpretační funkce a jak získává pozici samostatné filosofické disciplíny. Zrelativizování existence jednotného objektivního světa se stává východiskem pro pluralitní chápání názorů a postojů individua i sociálních skupin, a tím toto pojetí dává vzniknout možnosti reflexe a mnohostranného dialogu.
Interpretovat odborné informace ze zahraničí v rámci mezinárodního kontextu oboru a na základě postupů srovnávací výtvarné pedagogiky. Představit rámec a přístupy soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky, stejně jako některé zahraniční přístupy a koncepce výtvarné výchovy. Věnovat zvláštní pozornost současným evropským cílům vzdělávání ve smyslu vizuální gramotnosti a srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím. Diskutovat přínos využití postupů srovnávací výtvarné pedagogiky v rámci kvalifikační práce. Získat adekvátní profesní kompetence učitelů výtvarné výchovy SŠ ve vztahu k soudobým oborovým cílům a obsahům, definovaným v RVP ZV a G a ve vztahu k požadavkům na profesi výtvarného pedagoga v mezinárodním kontextu. Předmětem zájmu se stává diskurz výtvarné pedagogiky ve vztahu k interkulturnímu vzdělávání, transkulturním a osobnostním přístupům ve vzdělávání i vizuální kultuře v době globalizovaných médií.
Cílem předmětu je dále prohlubovat vědomí studujících o samotné tvorbě a účinku výtvarného (uměleckého) výrazu. Studující zkoumají a ověřují umělecké prostředky v oblasti plošných vizuálně obrazných vyjádření, přičemž ke kresebným a malířským aktivitám přibydou aktivity grafické a kombinované. Zkoumání je zaměřeno na vztahy mezi vlastním uměleckým záměrem (osobní výpovědí) a způsobem vyjádření (projektem). Studující objevují pro svůj tvůrčí záměr vhodný způsob vyjádření ve výtvarném umění (zejména v současném), anebo volí vlastní způsob vyjádření a následně hledají jeho vazby na výtvarné umění. V obou případech jsou studující vedeni k reflektování a interpretování tvůrčího procesu od záměru k realizaci včetně výsledného výrazu. V reflexi a v interpretaci sledují zejména souvislosti mezi vlastní výtvarnou (uměleckou) tvorbou, výtvarným uměním a výtvarnou výchovou předškoláků.
V rámci předmětu studující zkoumají a ověřují výrazové možnosti plošných výtvarných technik. Praktická výuka je zaměřena nejen na kresebné a malířské aktivity, ale také na experimentování s grafickými a kombinovanými technikami. V rámci realizace výtvarných úkolů studující rozšiřují repertoár využívaných výtvarných technik a volí adekvátní výtvarné výrazové prostředky k vyjádření vlastního tvůrčího záměru. Nedílnou součástí výuky je reflexe a interpretace procesu a výsledků tvorby a hledání souvislostí mezi vlastním vizuálně obrazným vyjádřením, výtvarným uměním (se zaměřením na současné umění) a výtvarnou výchovou na 1. stupni základní školy.
Kurz navazuje na předchozí znalosti získané v předmětech Historie umění v pedagogické reflexi 1 a 2, především na osvojení uměnovědné teorie a přístupu k analýze uměleckých děl a taktéž na znalost vývoje umění v předchozích historických obdobích. Kurz si klade za cíl zprostředkovat studentovi přehled vývoje moderního umění od umění impresionismu až do poloviny 20. století, a to jednak formou přednášek a obrazových prezentací, ale i aktivní účasti studentů, kteří si na jeho počátku zvolí téma, které na základě studia odborné literatury a vlastní analýzy zpracují do hloubky a formou referátu prezentují v hodině. Studenti získají přehled o proměnách pojetí a funkce umění ve společnosti, osvojí si praktické dovednosti analýzy uměleckých děl, hlavní znaky a přední představitele probíraných modernistických směrů.
Orientovat se v základní teoretické problematice umění a vizuální kultury. Získat poučený náhled na proměňující se vztahy mezi uměním a vizuální kulturou - na jejich vzájemné ovlivňování. V této souvislosti vybavit studující souborem poznatků, které zakládají jejich profesní kompetence ve výtvarné edukaci.
V rámci předmětu studující zkoumají a ověřují výrazové možnosti plošných výtvarných technik. Praktická výuka je zaměřena nejen na kresebné a malířské aktivity, ale také na experimentování s grafickými a kombinovanými technikami. V rámci realizace výtvarných úkolů studující rozšiřují repertoár využívaných výtvarných technik a volí adekvátní výtvarné výrazové prostředky k vyjádření vlastního tvůrčího záměru. Nedílnou součástí výuky je reflexe a interpretace procesu a výsledků tvorby a hledání souvislostí mezi vlastním vizuálně obrazným vyjádřením, výtvarným uměním (se zaměřením na současné umění) a výtvarnou výchovou na 1. stupni základní školy.
Teoretický vhled do problematiky výtvarné výchovy. Okruhy dílčích témat zastřešují témata dětský výtvarný projev, koncepce kreslení a výtvarné výchovy, proces výtvarné výchovy, teorie a didaktika výtvarné výchovy.
Teoretický vhled do problematiky výtvarné výchovy. Okruhy dílčích témat zastřešují témata dětský výtvarný projev, koncepce kreslení a výtvarné výchovy, proces výtvarné výchovy, teorie a didaktika výtvarné výchovy.
Teoretický vhled do problematiky výtvarné výchovy. Okruhy dílčích témat zastřešují témata dětský výtvarný projev, koncepce kreslení a výtvarné výchovy, proces výtvarné výchovy, teorie a didaktika výtvarné výchovy.
Předmět zprostředkuje základní znalosti o historickém vývoji výtvarné výchovy (dříve kreslení) u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy. Na tomto základě ústí do kritické analýzy současných koncepcí výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru. Cílem předmětu je vybavit účastníky hlubším a širším povědomím o proměnách obsahu a metod kreslení a výtvarné výchovy, jako nezbytný předpoklad nabývání profesních kompetencí ve výtvarné edukaci.
Prokázat znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti k pedagogickému zvládání výchovných situací založených na expresivní tvorbě, zejména výtvarné. Prokázat znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti k analytické, didakticky a profylakticky zaměřené reflexi a evaluaci výchovných situací založených na expresivní tvorbě, zejména výtvarné. Při reflexi prokázat porozumění expresivní tvorbě jako způsobu poznávání různých typů existenciálních konceptů a s nimi spjatých životních situací v širších kulturních, společenských a uměleckých kontextech.
V rámci předmětu studující zkoumají a ověřují výrazové možnosti plošných výtvarných technik. Praktická výuka je zaměřena nejen na kresebné a malířské aktivity, ale také na experimentování s grafickými a kombinovanými technikami. V rámci realizace výtvarných úkolů studující rozšiřují repertoár využívaných výtvarných technik a volí adekvátní výtvarné výrazové prostředky k vyjádření vlastního tvůrčího záměru. Nedílnou součástí výuky je reflexe a interpretace procesu a výsledků tvorby a hledání souvislostí mezi vlastním vizuálně obrazným vyjádřením, výtvarným uměním (se zaměřením na současné umění) a výtvarnou výchovou na 1. stupni základní školy.
Studující si osvojí znalosti a dovednosti z oblasti galerijní a muzejní pedagogiky. Získá kompetence pro přípravu a realizaci aktivizujících přístupů k uměleckým dílům ve výstavních síních galerií a muzeí, které jsou založeny na pedagogickém konstruktivismu a zážitkové pedagogice. V teoretické i praktické rovině je důraz položen na problematiku přípravy, realizace a reflexe galerijních či muzejních animací.