Cílem předmětu je vybavit studenty celého spektra učitelských oborů (s výjimkou studentů oborové tělesné výchovy) základními znalostmi a dovednostmi souvisejícími s tělovýchovnými aktivitami na základních a středních školách. Předmět je zaměřen na tyto oblasti: pěší turistika, vodní turistika, cykloturistika, základy outdoorových aktivit, sport a pobyt v přírodě, základy sportovního lezení, in-line bruslení, zimní turistika, sjezdové lyžování a snowboarding.
Předmět se zaměřuje na problematiku právních aspektů mimorozvrhových školních akcí se sportovním zaměřením, na základní bezpečnostní aspekty mimorozvrhových školních akcí se sportovním zaměřením, na základní organizační a didaktické zásady mimorozvrhových školních akcí se sportovním zaměřením.
- Teacher: Daniela Benešová
- Teacher: Luboš Charvát
- Teacher: Petra Kalistová
- Teacher: Věra Knappová
- Teacher: Radek Zeman
1. Uvést studenty do problematiky cvičení dětí mladšího školního věku se zdravotními aspekty. Seznámit je s neurofyziologickými zákonitostmi řízení motoriky. Aplikovat tyto teoretické podklady k následnému sestavování pohybové intervence, jež povede k fyziologické posturální funkci dětí. Prostřednictvím zpětné vazby umocnit přesné provádění jednotlivých cvičebních tvarů s vědomou kontrolou a optimálním dýcháním.
Vytvořit představu vhodné pohybové aktivity při vybraných interních oslabeních.
2. Uvést studenty do problematiky základního plavání a elementární plavecké gramotnosti, vodní záchrany, bezpečnosti a organizaci plaveckého výcviku.
- Teacher: Petra Kalistová
- Teacher: Radek Zeman
Uvést studenty do problematiky výuky školního i komerčního lyžování.
Seznámit studenty s praktickými dovednostmi z oblasti techniky a metodiky sjíždění a zatáčení - druhy oblouků, metodikou nácviku.
Objasnit pojmy a rozebrat problémy ostatních pohybových aktivit v horách, didaktiky lyžování, lyžování dětí, lyžování starší populace a zdravotně postižených.
Připravit studenty pro splnění požadavků (MŠMT) licence "Instruktor lyžování".
- Teacher: Daniela Benešová
- Teacher: Ladislav Čepička
- Teacher: Luboš Charvát
- Teacher: Petra Kalistová
- Teacher: Karel Švátora
- Teacher: Petr Valach
- Teacher: Jaromír Votík
- Teacher: Radek Zeman
Uvést studenty do problematiky výuky sportovních her a atletiky na 1.stupni ZŠ.
Vysvětlit metodické postupy při nácviku základních herních činností jednotlivce, útočných a obranných kombinací, atletických dovedností.
- Teacher: Luboš Charvát
- Teacher: Tereza Fajfrlíková
- Teacher: Petra Kalistová
Uvést studenty do problematiky vodní turistiky a raftingu.
- Teacher: Ladislav Čepička
- Teacher: Luboš Charvát
- Teacher: Karel Švátora
- Teacher: Petr Valach
- Teacher: Jaromír Votík
- Teacher: Radek Zeman
Vymezit pojmy lidský pohyb, motorika, motorická činnost a představit jejich rozdělení. Charakterizovat motorické předpoklady člověka a přestavit taxonomii pohybových schopností. Seznámit s pohybovými schopnostmi, jejich strukturou, diagnostikou a metodami rozvoje. Informovat o vývoji, principech, zásadách motorického vývoje, metodách sledování motorického vývoje a motorických vývojových testech. Upozornit na biologické a somatické předpoklady k motorice a možnosti jejich hodnocení v TSV. Definovat pojmy motorická insufience a lateralita. Vytvořit představu o ontogenezi motoriky, věkových a pohlavních zvláštnostech. Představit metody hodnocení těl.výkonnosti, vlastnosti motorických testů.
- Teacher: Ladislav Čepička
Uvést studenty do problematiky výuky pohybových činností, didaktické terminologie, představit teoretický základ didaktiky tělesné výchovy se zaměřením na realizaci a zpětnou analýzu vyučovacího procesu.
- Teacher: Petra Kalistová
1. Uvést studenty do problematiky cvičení dětí mladšího školního věku se zdravotními aspekty. Seznámit je s neurofyziologickými zákonitostmi řízení motoriky. Aplikovat tyto teoretické podklady k následnému sestavování pohybové intervence, jež povede k fyziologické posturální funkci dětí. Prostřednictvím zpětné vazby umocnit přesné provádění jednotlivých cvičebních tvarů s vědomou kontrolou a optimálním dýcháním.
Vytvořit představu vhodné pohybové aktivity při vybraných interních oslabeních.
2. Uvést studenty do problematiky základního plavání a elementární plavecké gramotnosti, vodní záchrany, bezpečnosti a organizaci plaveckého výcviku.
- Teacher: Petra Kalistová
- Teacher: Radek Zeman
Cílem předmětu je vybavit studenty učitelských oborů (s výjimkou studentů oborové tělesné výchovy) základními znalostmi a dovednostmi souvisejícími s tělovýchovnými aktivitami na základních a středních školách. Předmět je především zaměřen na tyto disciplíny: zdravotní tělesná výchova, moderní pohybové formy a redukční cvičení, úpoly a sebeobrana, badminton, florbal, basketbal, volejbal, stolní tenis, kondiční posilování.
Předmět se zaměřuje na problematiku právních aspektů vybraných školních aktivit, na základní aspekty výuky tělesné výchovy na školách a na základní didaktické aspekty výuky TV na školách různých typů.
- Teacher: Luboš Charvát
- Teacher: Tereza Fajfrlíková
- Teacher: Petra Kalistová
- Teacher: Karel Švátora
- Teacher: Radek Zeman
Studenti získají schopnost vymezení problému a sestavení nárysu výzkumného plánu, osvojí si pokročilejší metody a techniky techniky výzkumu, rozšíří své kompetence v oblasti tvorby a hodnocení testů. Bude rozvíjena schopnost kritického hodnocení výzkumných prací.
- Teacher: Ladislav Čepička
- Teacher: Tomasz Gabryś
Ověřit studentovu schopnost samostatně tvůrčím způsobem zpracovat projekt diplomové práce.
- Teacher: Ladislav Čepička
Ověřit studentovu schopnost zpracovat projekt bakalářské práce.
- Teacher: Daniela Benešová
- Teacher: Ladislav Čepička
Ověřit studentovu schopnost samostatně tvůrčím způsobem zpracovat projekt diplomové práce.
- Teacher: Ladislav Čepička
Ověřit studentovu schopnost samostatně řešit dílčí odborný problém daného studijního oboru.
- Teacher: Daniela Benešová
Ověřit studentovu schopnost samostatně tvůrčím způsobem zpracovat projekt diplomové práce.
- Teacher: Ladislav Čepička
- Teacher: Václav Salcman
Předmět pro studenty v double degree studijním programu Pedagogika pohybové prevence, vyučovaný v anglickém jazyce. Studenti získají schopnost vymezení problému a sestavení nárysu výzkumného plánu, osvojí si pokročilejší metody a techniky techniky výzkumu, rozšíří své kompetence v oblasti tvorby a hodnocení testů. Bude rozvíjena schopnost kritického hodnocení výzkumných prací a dovednosti práce na výzkumném projektu, publikace výsledků a práce v mezinárodním týmu.
- Teacher: Ladislav Čepička
- Teacher: Tomasz Gabryś
Cílem předmětu je rozvinout studentovy předpoklady a kompetence k řešení odborných problémů, ověřit jeho schopnost syntézy poznatků a jejich aplikace na vybrané téma.
- Teacher: Ladislav Čepička
Uvést studenty do problematiky motorických předpokladů, jejich vývoje, diagnostiky a rozvoje.
- Teacher: Ladislav Čepička
Uvést studenty do problematiky výuky sportovních her a atletiky na 1.stupni ZŠ.
Vysvětlit metodické postupy při nácviku základních herních činností jednotlivce, útočných a obranných kombinací, atletických dovedností.
- Teacher: Luboš Charvát
- Teacher: Tereza Fajfrlíková
- Teacher: Petra Kalistová
Uvést studenty do problematiky výuky školního i komerčního lyžování.
Seznámit studenty s praktickými dovednostmi z oblasti běhu na lyžích, techniky a metodiky sjíždění a zatáčení - všestranná a specializovaná průprava.
Objasnit pojmy a rozebrat problémy v oblasti techniky a metodiky běhu na lyžích a sjíždění a zatáčení, bezpečnosti při pobytu v horách a při přípravě a udržbě lyží - běžeckých i sjezdových. Připravit studenty pro splnění požadavků (MŠMT) licence "Instruktor lyžování".
- Teacher: Daniela Benešová
- Teacher: Ladislav Čepička
- Teacher: Luboš Charvát
- Teacher: Tereza Fajfrlíková
- Teacher: Petra Kalistová
- Teacher: Karel Švátora
- Teacher: Petr Valach
- Teacher: Jaromír Votík
- Teacher: Radek Zeman