Cílem předmětu je filosofická reflexe a interpretace fenoménu umělé inteligence. Tento fenomén aktuálně prostupuje a rezonuje všemi sférami lidského světa, od vědecko-technologické přes kulturně-společenskou až po ekonomicko-politickou, a zároveň je obestřen množstvím nerealistických představ a sporných očekávání. V rámci předmětu bude UI kriticky zkoumána zejména z pohledu filosofie mysli, filosofie jazyka, logiky, epistemologie a etiky. Vedle analýzy základních pojmů a aktuálních definic a paradigmat UI budou představeny i tradiční myšlenkové experimenty a argumenty proti UI i na její podporu.
Cílem předmětu je filosofická reflexe a interpretace fenoménu umělé inteligence. Tento fenomén aktuálně prostupuje a rezonuje všemi sférami lidského světa, od vědecko-technologické přes kulturně-společenskou až po ekonomicko-politickou, a zároveň je obestřen množstvím nerealistických představ a sporných očekávání. V rámci předmětu bude UI kriticky zkoumána zejména z pohledu filosofie mysli, filosofie jazyka, logiky, epistemologie a etiky. Vedle analýzy základních pojmů a aktuálních definic a paradigmat UI budou představeny i tradiční myšlenkové experimenty a argumenty proti UI i na její podporu. Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
Cílem předmětu je představit studentům základní koncepce současného filosofického bádání. Studenti budou uvedeni do aktuálně diskutovaných ontologických, metodologických a etických otázek. Na základě seminární práce se obeznámí s vybranými klíčovými texty, pomocí nichž budou zkoumat konkrétní rysy současného filosofického myšlení.
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky analytické filozofie a představit jim souvislý přehled analytické filozofie, od jejího založení (G. Frege, B Russell, L. Wittgenstein, G, E. Moore) až po současné rozdělení analytické filozofie na filozofii jazyka, filozofii logiky a filozofii mysli. Podat jim systematický přehled témat, jimiž se analytická filozofie zabývá. Představit filozofické problémy jako problémy jazyka. Rozebrat a zhodnotit zásadní směry a systémy uvnitř analytické filozofie, jejich hlavní představitele, myšlenky a pohled na svět. Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou studia humanitních věd. Po teoretické stránce získá student základní vhled do studia humanitních disciplín. V rámci praktických dovedností se student seznámí s formálními aspekty psaní odborného textu a se základy ústní prezentace svých výsledků. Po absolvování kurzu by měl být student schopen samostatně vypracovat seminární práci dle požadavků kladených na odborné texty v humanitních vědách a být schopen formulovat hlavní myšlenky formou ústní prezentace.
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními zásadami vědecké práce, uvést do odborného diskursu humanitního zaměření (se zaměřením na filosofii) a jeho metodologie. Cílem je dále seznámit se zásadami zpracování a interpretace odborných humanitních textů, technikou psaní studentských odborných prací a zásadami prezentace odborného problému z oblasti humanitních věd.
Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilejšími aspekty filosofie jazyka. Kurz zahrnuje klasické i současné přístupy k významu, vybrané otázky týkající se pragmatiky a modality stejně jako vybrané empirické otázky zkoumání jazyka. Studenti také zkoumají, jak lze filosofické přístupy k jazyce vytěžit k lepšímu porozumění místu jazyka v prostředí nových technologií.
Předmět je určen pro zahraniční studenty (Erasmus) a je vyučován výhradně v anglickém jazyce. Cílem kurzu je seznámit studenty s filosofií jazyka z různých úhlů pohledu. Kurz pokrývá klasické a současné přístupy k významu, vybrané otázky v pragmatice a analýze modality, a také některé empirické otázky zkoumání jazyka. Důležité ohnisko kurzu je vzájemný vliv a vzájemná relevance filosofických a empirických přístupů k jazyce.
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky teoretických otázek jazyka. V jeho průběhu by měli zkoumat základní problémy spojené s filozofií jazyka, např. jeho strukturu, funkci, sémantiky a syntaxe jazyka, vztah jazyka a člověka, myšlení atd.