Cílem předmětu je, aby studující získané poznatky o projektování a realizaci vyučovací jednotky výtvarné výchovy uplatnili v praxi, a aby se naučili reflektovat nabyté zkušenosti.
Cílem předmětu je, aby studující získané poznatky o projektování a realizaci vyučovací jednotky výtvarné výchovy uplatnili v praxi, a aby se naučili reflektovat nabyté zkušenosti.

Teoretický vhled do problematiky výtvarné výchovy. Okruhy dílčích témat zastřešují témata dětský výtvarný projev, koncepce kreslení a výtvarné výchovy, proces výtvarné výchovy, teorie a didaktika výtvarné výchovy.

Kurz určený jednooborovým studentům navazuje na základní znalosti dějin umění v rozsahu střední školy. Klade si za cíl uvést studenty do problematiky plurality interpretačních přístupů uplatňovaných při výkladu uměleckých děl. Na základě dosavadní osobní interpretační zkušenosti a prostřednictvím postupného seznamování s vybranými interpretačními teoriemi je cílem kurzu seznámit studenty s proměňujícím se pohledem na obsah, význam, roli a funkci uměleckého díla ve společnosti a vybavit je schopností aktivně využívat různých interpretačních rámců. Kurz je zaměřen na několik vybraných kapitol ze staršího umění (od pravěku po konec 19. století), které představuje ve světle dobových i ryze současných interpretačních přístupů.

Studující získají poznatky a dovednosti v prezentovánání výsledků či produktů výtvarných aktivit realizovaných ve vzdělávacích kontextech. Naučí se prezentovat jak vlastní, tak i žákovské nebo studentské výtvarné produkty na různých úrovních a v různých situacích výtvarné edukace.

Vybavit studenta základními znalostmi a rozvinout jeho dovednosti k analytickému posuzování a verbální interpretaci výtvarného projevu v nejširší škále hodnotových úrovní výtvarné tvorby (se zvláštním zaměřením na souvztažnosti a rozdíly mezi základními principy ontogenetického vývoje dětského výtvarného projevu a hlavními tendencemi historického vývoje výtvarné kultury). Teoretické východisko je založeno na hermeneutickém přístupu a sémiologii v souladu s konstruktivistickým pojetím výuky. Představit metodu hermeneutické interpretace a její proměňující se paradigma v závislosti na jejích ontologických, epistemologických a kritických východiscích jako nástroj kritického nahlížení vizuálního textu a komunikativního jednání. Uvedením do historických souvislostí přivádět k poznání, jak se hermeneutická metoda postupně oprošťuje od své původně pomocné interpretační funkce a jak získává pozici samostatné filosofické disciplíny. Zrelativizování existence jednotného objektivního světa se stává východiskem pro pluralitní chápání názorů a postojů individua i sociálních skupin, a tím toto pojetí dává vzniknout možnosti reflexe a mnohostranného dialogu.

Teoretický vhled do problematiky výtvarné výchovy. Okruhy dílčích témat zastřešují témata dětský výtvarný projev, koncepce kreslení a výtvarné výchovy, proces výtvarné výchovy, teorie a didaktika výtvarné výchovy.
Cílem předmětu je vybavit studenta schopností vytvořit jednak pomocí grafického editoru libovolnou akcidenční tiskovinu, ale i schopností vytvářet pohyblivé grafické prvky pomocí jejich animace, včetně vizuálních efektů. Cílem je rozšířit dosavadní kompetence studenta výtvarné kultury o grafický design a motion design s přihlédnutím k individuálnímu talentu studenta. Vybavit studenta kompetencemi pro ovládání digitálních technologií v kontextu střední školy. Naučit studenta zvolit odpovídající statické a dynamické výrazové prostředky grafického a motion designu, včetně výběru odpovídajících softwarových nástrojů.
Postihnout interdisciplinární vztahy výtvarného umění a hudby a jejich uplatnění ve výuce výtvarné a audiovizuální výchovy na všech typech škol. Osvojit si metodu komparační (srovnávací) analýzy uplatňované na konkrétních výtvarných a hudebních dílech. Využívat interdisciplinární vztahy, které nabízejí komplexnější pohled na umění jako výpověď doby z hlediska odborného a využití ve výuce. Aplikovat netradiční techniky a multimediální tendence.
Kurz navazuje na předchozí předměty Historie umění v pedagogické reflexi 1 a 2 a na zkušenosti a znalosti studentů z oblasti analýzy a interpretace uměleckého díla. Formou průřezových témat si klade za cíl představit studentům vývojové tendence první poloviny 20. století ? s přesahem do 2. poloviny 20. století ? v celé šíři souvislostí s důrazem na uplatnění specifiky oborového myšlení a kultivace vizuální gramotnosti. Seznámit studenty na základě bohaté obrazové dokumentace nejen statické ale i dynamické (video) s přesahy do jiných uměleckých druhů (hudba, film, literatura ad.), interpretovat a analyzovat konkrétní umělecká díla 20. století.
Prokázat odborné znalosti, porozumění, odborné způsobilosti a obecné způsobilosti pro reflektování výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově jako východisko pro empirický výzkum. Prokázat odborné znalosti a porozumění vybraným metodám výzkumu výuky a hodnocení její kvality. Prokázat odborné způsobilosti a obecné způsobilosti pro plánování a realizaci výzkumu výuky se zaměřením na evaluační nebo akční výzkum ve vzdělávací praxi.
Interpretovat odborné informace ze zahraničí v rámci mezinárodního kontextu oboru a na základě postupů srovnávací výtvarné pedagogiky. Představit rámec a přístupy soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky, stejně jako některé zahraniční přístupy a koncepce výtvarné výchovy. Věnovat zvláštní pozornost současným evropským cílům vzdělávání ve smyslu vizuální gramotnosti a srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím. Diskutovat přínos využití postupů srovnávací výtvarné pedagogiky v rámci kvalifikační práce. Získat adekvátní profesní kompetence učitelů výtvarné výchovy SŠ ve vztahu k soudobým oborovým cílům a obsahům, definovaným v RVP ZV a G a ve vztahu k požadavkům na profesi výtvarného pedagoga v mezinárodním kontextu. Předmětem zájmu se stává diskurz výtvarné pedagogiky ve vztahu k interkulturnímu vzdělávání, transkulturním a osobnostním přístupům ve vzdělávání i vizuální kultuře v době globalizovaných médií.
Předmět zprostředkuje základní znalosti o historickém vývoji výtvarné výchovy (dříve kreslení) u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy. Na tomto základě ústí do kritické analýzy současných koncepcí výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru. Cílem předmětu je vybavit účastníky hlubším a širším povědomím o proměnách obsahu a metod kreslení a výtvarné výchovy, jako nezbytný předpoklad nabývání profesních kompetencí ve výtvarné edukaci.
Teoretický vhled do problematiky výtvarné výchovy. Okruhy dílčích témat zastřešují témata dětský výtvarný projev, koncepce kreslení a výtvarné výchovy, proces výtvarné výchovy, teorie a didaktika výtvarné výchovy.
V rámci plnění předmětu student získá základní znalosti o dětském výtvarném projevu a rozvíjí kompetence učitele mateřské školy ke koncepci výtvarných činností v souladu s aktuálním pojetím výtvarné výchovy. Hodnotí celkový přínos výtvarné výchovy k rozvoji osobnosti dítěte v mateřské škole. Rozlišuje a posuzuje různá pojetí a proměny výtvarné výchovy. Rozpoznává vývojová specifika dětí předškolního věku důležitá pro adekvátní posouzení jejich výtvarného projevu a volbu vhodných řízených výtvarných činností pro danou cílovou skupinu. V ontogenezi dětského výtvarného projevu stanovuje důležité mezníky a popisuje specifické znaky dětského výtvarného projevu. Současné výtvarné umění posuzuje jako inspirační východisko ke koncepci výtvarných činností pro mateřské školy, ve kterých uplatňuje soudobé možnosti vizuálního vyjadřování.

Cílem předmětu je vybavit studenta schopností vytvořit jednak pomocí grafického editoru libovolnou akcidenční tiskovinu, ale i schopností vytvářet pohyblivé grafické prvky pomocí jejich animace, včetně vizuálních efektů. Cílem je rozšířit dosavadní kompetence studenta výtvarné kultury o grafický design a motion design s přihlédnutím k individuálnímu talentu studenta. Vybavit studenta kompetencemi pro ovládání digitálních technologií v kontextu základní školy. Naučit studenta zvolit odpovídající statické a dynamické výrazové prostředky grafického a motion designu, včetně výběru odpovídajících softwarových nástrojů.

Cílem předmětu je naučit studenta chápat grafický design ve vztahu k akcidenčním tiskovinám. Vysvětlit plošné a prostorové vztahy; výtvarné, informační a technologické působení na realizovaný úkol; historické souvislosti. Vybavit studenta kompetencemi pro ovládání digitálních technologií. Naučit studenta zvolit odpovídající grafický design a technologie při volbě výrazových prostředků.

Cílem předmětu je dále prohlubovat vědomí studujících o samotné tvorbě a účinku výtvarného (uměleckého) výrazu. Studující zkoumají a ověřují umělecké prostředky v oblasti plošných vizuálně obrazných vyjádření, přičemž ke kresebným a malířským aktivitám přibydou aktivity grafické a kombinované. Zkoumání je zaměřeno na vztahy mezi vlastním uměleckým záměrem (osobní výpovědí) a způsobem vyjádření (projektem). Studující objevují pro svůj tvůrčí záměr vhodný způsob vyjádření ve výtvarném umění (zejména v současném), anebo volí vlastní způsob vyjádření a následně hledají jeho vazby na výtvarné umění. V obou případech jsou studující vedeni k reflektování a interpretování tvůrčího procesu od záměru k realizaci včetně výsledného výrazu. V reflexi a v interpretaci sledují zejména souvislosti mezi vlastní výtvarnou (uměleckou) tvorbou, výtvarným uměním a výtvarnou výchovou předškoláků.
Uvést studenta do multimediální tvorby ve spojení s fotografií a audiovizuální tvorbou, 3D modelováním, animací a internetovým uměním. Cílem je naučit studenta porozumění principům tvorby digitální fotografie, včetně žánrové umělecké tvorby ve spojení s fotografickou montáží a koláží, principům tvorby digitálního videoumění a videoefektů, dále principům animované tvorby v souvislosti s "pookénkovou" a kreslenou animační technikou, 3D organickým modelováním a možnostem tvorby internetového umění. Celkově bude vytvořen multimediální projekt založený na digitální fotografii a audiovizi, animaci, 3D modelování a interaktivní webové struktuře.
Uvést studenta do problematiky médií ve spojení s mediální a audiovizuální výchovou. Cílem je naučit studenta porozumění podstatě a významu masových médií, rozvinout jeho mediální gramotnost, včetně implementace mediální, audiovizuální a filmové výchovy do školní praxe oboru. Předmět se bude zabývat postupy interpretace a analýzy mediálních obsahů, mediálními strategiemi, formami manipulace a rétoriky současných vizuálních, audiovizuálních a interaktivních médií, včetně tištěných médií a fotografie, televizního zpravodajství a reklamy, filmu, interaktivních médií a počítačových her, internetu a rizik sociálních sítí a umělé inteligence.