- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Uhl Skřivanová Věra
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Uhl Skřivanová Věra
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Uhl Skřivanová Věra
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Uhl Skřivanová Věra
- Teacher: Vránová Eva
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Uhl Skřivanová Věra
- Teacher: Kirschenmann-Tenter Johannes
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Uhl Skřivanová Věra
- Teacher: Komzáková Martina
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Slavík Jan
- Teacher: Uhl Skřivanová Věra
- Teacher: Kirschenmann-Tenter Johannes
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Uhl Skřivanová Věra
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Uhl Skřivanová Věra
- Teacher: Havlíček Jakub
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Uhl Skřivanová Věra
- Teacher: Mašek Jan
- Teacher: Černická Barbora Theodora
Orientovat se v základní problematice tvorby v architektuře a designu, a pochopit místo těchto oblastí tvorby ve vizuální kultuře. V této souvislosti studující získá poznatky potřebné k analýze vizuálních účinků architektury a designu na jejich uživatele. Na základě analýzy kazuistik vizuální zkušenosti poskytnout studujícím inspiraci a nástroje k takovému poučenému interpretování současné architektury a designu v kontextu vizuální kultury, které zakládá jejich profesní kompetence ve výtvarné edukaci.
- Teacher: Bláha Jaroslav
- Teacher: Kovaříková Lenka
Časově rozsáhlý tematický celek zahrnující pravěk, starověk a středověk je - vzhledem k požadavkům na specifické potřeby studentů výtvarné výchovy - postaven na vývojových souvislostech a proměnách. Cílem je získat odborné znalosti a schopnosti interpretovat, aplikovat ve výtvarné výchově informace o pravěku, kde je kladen důraz především na změny funkce výtvarného projevu od sociální funkce jeskynních maleb paleolitu přes proces proměn od rodových společenství ke kmenům v mezolitu až k přechodu od lovu k zemědělství a pastevectví v neolitu atd. Koncepce interpretace umění starověku vychází z konfrontace orientálních despocií (např. Egypta) a demokratického procesu od antického Řecka k republikánskému a císařskému Římu. Největší pozornost je věnována středověku jako procesu geneze specifické evropské civilizace a kultury, jehož dovršením je slohové období gotiky a její myšlenkové a slohové proudy. Logickým závěrem tematického celku, ve kterém mají studenti získat a aktivně pracovat se znalostmi a dovednostmi interpretace, je internacionální styl jako východisko nizozemského realismu 15. století a rané italské renesance.
- Teacher: Bláha Jaroslav
- Teacher: Kovaříková Lenka
Studenti získají hlubší vhled do některých témat výtvarné kultury, teorie a dějin výtvarného umění, důležitých pro učitele v prvním období základního vzdělávání. Výběr témat proto koresponduje s danou problematikou v obsahu výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro ZV. Stručný obsah: orientace v oblastech výtvarného umění, charakteristika jednotlivých okruhů výtvarné umělecké tvorby, užitá uměnovědná terminologie, ilustrace, hračka, design, recepce a interpretace výtvarných uměleckých děl, tvorba vizuálního zobrazení a vybrané kapitoly z dějin výtvarného umění 20. století.
- Teacher: Havlíček Jakub
- Teacher: Kovaříková Lenka
Uvést studenty do problematiky interpretace díla jako základního předpokladu práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné a audiovizuální výchovy. Seznámit se se základy metodologie teorie a dějin umění. Porovnat vybrané interpretační modely vizuálního a audiovizuálního vnímání jako strukturovaný proces intepretace díla s důrazem na komunikaci. Objasnit specifické aspekty moderního a současného umění včetně netradičních výrazových prostředků a technik. Poskytnout inspiraci a nástroje k poučenému interpretování současné vizuální a audiovizuální kultury, která je stále více založena na obrazové a mediální komunikaci. Posílit kompetence studentů v oblasti vědomého zacházení s obrazy a médii.
- Teacher: Bláha Jaroslav
- Teacher: Havlíček Jakub
- Teacher: Kirschenmann-Tenter Johannes
- Teacher: Kovaříková Lenka
Tematický celek kurzu je spojen s uměním novověku od renesance, manýrismu a nizozemského realismu přes baroko a rokoko ke klasicismu, romantismu a realismu. V procesu přechodu od lineárního pojetí dějin ke koherentnímu principu vzájemných souvislostí napříč slohovými obdobími budou v koncepci předmětu posílena ? ve srovnání s HUPR1 ? průřezová témata, např. vztah rané italské renesance a nizozemského realismu 15. století jako interpretačního problému. Cílem je získat znalosti a dovednosti interpretovat a aktivně ve výtvarné výchově pracovat s poznatky takto pojatých dějin umění. Koncepce slohového období baroka, která místo tradičního teritoriálního pojetí podle jednotlivých zemí je zaměřená na slohové proudy ? barokní realismus, radikální baroko a barokní klasicismus ? a jejich vztah k myšlenkovým proudům doby (reformace, protireformace, karteziánský racionalismus) umožní studentům porozumět vnitřní struktuře děl a zacházet s nimi tvůrčím způsobem ve výtvarné výchově. Namísto izolace výtvarných druhů ? architektury, sochařství a malířství ? bude kladen důraz na baroko jako jednotný stylový projev (Gesammkunstwerk) a konfrontaci klasicismu a romantismu jako procesu od objektivního řádu k subjektivnímu prožitku. Závěrečným průřezovým tématem je vztah realismu 19. století a impresionismu jako přechod od porenesančního výtvarného řádu k ?prenatální? fázi moderního umění.
- Teacher: Bláha Jaroslav
- Teacher: Kovaříková Lenka
- Teacher: Bezděk Jiří
- Teacher: Bláha Jaroslav
- Teacher: Kovaříková Lenka
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Bláha Jaroslav
- Teacher: Kovaříková Lenka
- Teacher: Plíhalová Monika
- Teacher: Bezděk Jiří
- Teacher: Bláha Jaroslav
- Teacher: Kovaříková Lenka
- Teacher: Plíhalová Monika