Uvést studenta do problematiky filmové a audiovizuální tvorby jak v kontextu analýzy a recepce filmu a audiovizuálních děl, tak ve spojení se současnou autorskou filmovou tvorbou a videotvorbou. Cílem je naučit studenta porozumění principům tvorby jak narativních žánrů, tak také videoumění a experimentálnímu filmu. Rozvíjet schopnosti analyzovat, hodnotit a tvořit formy previzualizace audiovizuálních děl, vystavění příběhu, koncipování dramatické stavby a experimentálního konceptu audiovizuálního díla, včetně specifik umělecké tvorby. Seznámit s vlivem současných technologií na audiovizuální tvorbu, včetně nabídky softwarových aplikací na školní tvorbu a její možnosti.
Uvést studenta do problematiky filmové a audiovizuální tvorby jak v kontextu analýzy a recepce filmu a audiovizuálních děl, tak ve spojení se současnou autorskou filmovou tvorbou a videotvorbou. Cílem je naučit studenta porozumění principům tvorby jak narativních žánrů, tak také videoumění a experimentálnímu filmu. Budou rozvíjeny schopnosti analyzovat, hodnotit a tvořit formy previzualizace audiovizuálních děl, vystavění příběhu, koncipování dramatické stavby a experimentálního konceptu audiovizuálního díla, včetně specifik umělecké tvorby.
Seznámit studenty s metodikou současného pojetí výtvarné a audiovizuální výchovy. Představit možnosti rozvíjení vizuální gramotnosti na základě zprostředkování výtvarného umění a dalších projevů vizuální kultury. Objasnit problematiku didaktické rekonstrukce obsahů vizuální kultury a specifik edukačního procesu v prostředí školním i mimoškolním. Představit současné možnosti zprostředkování umění nejen ve škole, ale také v galeriích, muzeích, či využít potenciál výtvarné výchovy pro práci v domovech seniorů či na dětském oddělení nemocnic. Rozvíjet porozumění základním oborově-didaktickým kategoriím a pojmům: vzdělávacímu obsahu, vzdělávacím cílům, prostředkům, metodám, technikám apod., a to v souladu s rámcovými vzdělávacími programy ČR. Objasnit spektrum audiovizuálních výrazových prostředků uplatnitelných v edukaci pro různé věkové kategorie. Prokázat kompetence v oblasti přípravy edukačních výtvarných a audiovizuálních činností či úloh pro různé cílové skupiny a specifické prostředí. Rozvíjet schopnosti reflexe edukačního procesu s cílem zvyšování kvality vzdělávání. Rozvíjet schopnost plánovat výuku se zaměřením na získávání digitálních kompetencí.
Představit edukační potenciál výtvarných aktivit pro vzdělávání dětí i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami. Objasnit význam rozvoje sociálních a komunikačních dovedností pro život v inkluzivní společnosti. Představit možnosti, jak přispět k inkluzi ve společnosti skrze realizaci výtvarných aktivit v různých školských i mimoškolních zařízeních (např. nízkoprahová zařízení, dětské domovy, domovy pro seniory, dětská oddělení nemocnic). Seznámit studenty se základními pojmy a mezioborovými souvislostmi vztahujícími se k problematice sociokulturní ex/inkluze ve škole i mimo ni. Zasadit sociokulturní, filozofické, psychologické i uměnovědné poznatky v oblasti inkluze a do kontextu pedagogického. Rozvinout u studujících dovednosti zohledňovat speciální vzdělávací potřeby různých cílových skupin dětí i dospělých při plánování výtvarných činností.
Osvojit si znalosti a dovednosti galerijní a muzejní pedagogiky. Získat kompetence pro přípravu a realizaci aktivizujících přístupů k uměleckým dílům ve výstavních síních galerií a muzeí, které jsou založeny na pedagogickém konstruktivismu a zážitkové pedagogice. Teoreticky a prakticky se obeznámit s problematikou přípravy, realizace a reflexe galerijních či muzejních animací.
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím profesní kompetenci učitelky/učitele transformovat dané učivo RVP do vhodného výtvarného úkolu, při jehož zpracovávání žák rozvíjí vlastní fantazii, kreativitu, vizuální kompetenci, klíčové žákovské kompetence a plní očekávané výstupy. Studující trénují tzv. "fluidní myšlení", tedy schopnost otevřeného přemýšlení o světě, společnosti, vizuální kultuře, cílech vzdělávání a výtvarných úkolech. Z oblasti teoretických poznatků se dozvídají a učí užívat základní didaktické kategorie, charakterizovat vývoj dětského výtvarného projevu, charakterizovat a popsat didaktické funkce výtvarných činností v procesu výtvarné výchovy dětí předškolního a mladšího školního věku, koncepce, obsah a proces výtvarné výchovy.
Nabýt, rozvíjet a prokázat odborné znalosti, porozumění, odborné způsobilosti a obecné způsobilosti pro přípravu, realizaci a hodnotící reflexi výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově se zaměřením na problematiku SŠ. Porozumět obecně didaktickým a oborově specifickým aspektům metodiky výuky a realizace kurikula ve výtvarné a audiovizuální výchově. Získat znalosti a základní dovednosti pro kurikulární výzkum a jeho využití pro zvyšování kvality výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově. Seznámit se s problematikou vizuální gramotnosti v mezinárodním kontextu. Prohloubit kompetence k didaktické transformaci obsahů vizuální kultury (výtvarné umění, audiovize). Prokázat kompetence v oblasti přípravy kreativních výtvarných a audiovizuálních učebních úloh pro žáky SŠ. Rozvíjet schopnost plánovat výuku se zaměřením na získávání digitálních kompetencí.
Interpretovat odborné informace ze zahraničí v rámci mezinárodního kontextu oboru a na základě postupů srovnávací výtvarné pedagogiky. Představit rámec a přístupy soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky, stejně jako některé zahraniční přístupy a koncepce výtvarné výchovy. Věnovat zvláštní pozornost současným evropským cílům vzdělávání ve smyslu vizuální gramotnosti a srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím. Diskutovat přínos využití postupů srovnávací výtvarné pedagogiky v rámci kvalifikační práce. Získat adekvátní profesní kompetence učitelů výtvarné výchovy SŠ ve vztahu k soudobým oborovým cílům a obsahům, definovaným v RVP ZV a G a ve vztahu k požadavkům na profesi výtvarného pedagoga v mezinárodním kontextu. Předmětem zájmu se stává diskurz výtvarné pedagogiky ve vztahu k interkulturnímu vzdělávání, transkulturním a osobnostním přístupům ve vzdělávání i vizuální kultuře v době globalizovaných médií.
Seznámit studenty se specifiky výtvarného projevu dítěte. Vymezit obdobné, společné a odlišné znaky výtvarného projevu umělce a dítěte. Charakterizovat dispozice dětí pro estetické činnosti a činitele jejich rozvoje. Vymezit předpoklady pro úspěšnou činnost ve výtvarné výchově. Věnovat se zákonitostem a specifikům vývoje dětského výtvarného projevu, dále pak vývoji tvořivých schopností dětí a funkci hry. Popsat znaky dětského výtvarného projevu, možnosti jeho analýzy a interpretace. Představit východiska současného pojetí výtvarné výchovy, a to v oblasti soudobého, moderního i historického umění, oblasti estetiky i vizuálních studií. Objasnit výrazové možnosti výtvarného projevu jako prostředku komunikace. Ozřejmit cíle současné výtvarné výchovy ve vztahu k vizuální gramotnosti jako součásti klíčové kompetence evropských kurikulárních dokumentů ? kompetence komunikace. Ozřejmit hlavní vývojové proměny a pojetí školního předmětu výtvarná výchova ve 20. a 21. století. V duchu pedagogického konstruktivismu vymezit problematiku didaktické rekonstrukce uměleckého obsahu v edukačním procesu a využívat současné oborové didaktické metody. Seznámit s fázemi umělecko-pedagogického procesu: motivací, tvorbou, reflexí a hodnocením ve výtvarné výchově. Objasnit ukotvení oborových cílů výtvarné výchovy v rámci kurikulárních dokumentů všeobecného vzdělávání.
Uvést studenta do problematiky mediální výchovy a pedagogiky. Cílem je naučit studenta porozumění podstatě a významu masových médií, rozvinout jeho mediální gramotnost a aplikovat mediální problematiku do školní praxe oboru. Předmět se bude zabývat postupy interpretace a analýzy mediálních obsahů a strategií, formami manipulace a rétoriky vizuálních, audiovizuálních a interaktivních médií, včetně tištěných médií a fotografie, televizního zpravodajství a reklamy, filmu, interaktivních médií a počítačových her, internetu a rizik sociálních sítí.
Uvést studenta do problematiky filmové a audiovizuální tvorby, rozvinout schopnost reflexe uměleckého a estetického vyjadřování ve všech audiovizuálních žánrech a formách. Seznámit se s výrazovými prostředky audiovize a kinematografie v kontextu historického vývoje. Pochopit podstatu a možnosti kinematografie a audiovizuálního umění jako pevně zakotvených součástí globální kultury a umění.
Uvést studenta do problematiky fotografické, filmové a audiovizuální tvorby, rozvinout schopnost reflexe uměleckého a estetického vyjadřování ve fotografických a audiovizuálních žánrech a formách. Seznámit studenta s historií fotografie a kinematografie jako pevně zakotvených součástí globální kultury a umění. Seznámit s klasickými narativními formami a žánry audiovize, videouměním a významnými představiteli u nás a ve světě.
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s výtvarnou tvorbou, která užívá jako hlavní výrazové prostředky tvar, objem, světlo, prostor, materiál a čas. Na základě podnětů umění 2. pol. 20. stol. a umění 21. století prakticky ověřují nejrůznější výtvarné techniky a výrazové prostředky, které lze uplatňovat ve výtvarné výchově s žáky prvního stupně ZŠ. Ve prospěch výtvarného úkolu kombinují výrazové prostředky i teoretické poznatky z různých oblastí umělecké a společenské kultury. Studující vyhledávají a prezentují soudobé projevy vizuální kultury a hodnotí potenciál současných uměleckých tendencí (umění akce, performance, happening, instalace, land-art, videoart) pro koncepci a realizaci výtvarných činností na 1. stupni ZŠ.
Cílem předmětu je vybavit studenta dovednostmi potřebnými pro vytváření prezentace studijních výsledků a portfolia vlastní práce prostřednictvím vizuálních a audiovizuálních médií. Seznámit se s kulturou mluveného projevu a mezilidské komunikace, možnostmi počítačové a internetové prezentace, vizuální a audiovizuální sebeprezentace a vyžití umělé inteligence z hlediska podpory tvorby obsahu a formy prezentace.
Cílem předmětu je vybavit studenta dovednostmi potřebnými pro vytváření prezentace studijních výsledků a portfolia vlastní práce.
Uvést studenta do problematiky filmové a audiovizuální tvorby a výchovy jak v kontextu analýzy a recepce filmu a audiovizuálních děl, včetně historie, tak ve spojení se současnou autorskou videotvorbou. Cílem je naučit studenta porozumění principům tvorby narativního a avantgardního filmu, videoumění a motion designu, dále budou rozvíjeny schopnosti analyzovat, hodnotit a tvořit formy previzualizace audiovizuálních děl a počítačové animace titulků a grafiky, vystavění příběhu a dramatické stavby audiovizuálního díla, včetně skladby uměleckých videoklipů a videoreportáží.
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s výtvarnou tvorbou, která užívá jako hlavní výrazové prostředky tvar, objem, světlo, prostor, materiál a čas. Na základě podnětů umění 2. pol. 20. stol. a umění 21. století prakticky ověřují nejrůznější výtvarné techniky a výrazové prostředky, které lze uplatňovat ve výtvarné výchově s žáky prvního stupně ZŠ. Ve prospěch výtvarného úkolu kombinují výrazové prostředky i teoretické poznatky z různých oblastí umělecké a společenské kultury. Studující vyhledávají a prezentují soudobé projevy vizuální kultury a hodnotí potenciál současných uměleckých tendencí (umění akce, performance, happening, instalace, land-art, videoart) pro koncepci a realizaci výtvarných činností na 1. stupni ZŠ.
V rámci plnění předmětu se studenti seznamují se soudobými možnostmi vizuálního vyjadřování v časoprostorovém pojetí. Na základě podnětů umění 2. pol. 20. stol. a umění 21. století prakticky ověřují nejrůznější prostředky výrazu, které lze uplatňovat ve výtvarné výchově dětí předškolního věku. Ve prospěch výtvarného úkolu kombinují výrazové prostředky i teoretické poznatky z různých oblastí umělecké a společenské kultury. Studující vyhledávají a prezentují soudobé projevy vizuální kultury a hodnotí potenciál současných uměleckých tendencí (umění akce, performance, happening, instalace, land-art, videoart) pro koncepci a realizaci výtvarných činností v mateřské škole.
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s výtvarnou tvorbou, která užívá jako hlavní výrazové prostředky tvar, objem, světlo, prostor, materiál a čas. Na základě podnětů umění 2. pol. 20. stol. a umění 21. století prakticky ověřují nejrůznější výtvarné techniky a výrazové prostředky, které lze uplatňovat ve výtvarné výchově s žáky prvního stupně ZŠ. Ve prospěch výtvarného úkolu kombinují výrazové prostředky i teoretické poznatky z různých oblastí umělecké a společenské kultury. Studující vyhledávají a prezentují soudobé projevy vizuální kultury a hodnotí potenciál současných uměleckých tendencí (umění akce, performance, happening, instalace, land-art, videoart) pro koncepci a realizaci výtvarných činností na 1. stupni ZŠ.
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s výtvarnou tvorbou, která užívá jako hlavní výrazové prostředky tvar, objem, světlo, prostor, materiál a čas. Na základě podnětů umění 2. pol. 20. stol. a umění 21. století prakticky ověřují nejrůznější výtvarné techniky a výrazové prostředky, které lze uplatňovat ve výtvarné výchově s žáky prvního stupně ZŠ. Ve prospěch výtvarného úkolu kombinují výrazové prostředky i teoretické poznatky z různých oblastí umělecké a společenské kultury. Studující vyhledávají a prezentují soudobé projevy vizuální kultury a hodnotí potenciál současných uměleckých tendencí (umění akce, performance, happening, instalace, land-art, videoart) pro koncepci a realizaci výtvarných činností na 1. stupni ZŠ.