- Teacher: Hamplová Dana
- Teacher: Váně Jan
Kurz seznamuje studenty se základními metodami výzkumu v sociologii a zejména se věnuje metodám kvantitativním. Kurz provází studenty všemi fázemi sociologického výzkumu počínaje výběrem výzkumné otázky, formulováním hypotéz, volbou uspořádání výzkumu, operacionalizací proměnných a získáním výběrového vzorku populace, přes metody sběru dat až po jejich vyhodnocení. V oblasti sběru dat se kurz zaměřuje zejména na konstrukci dotazníku, správnou formulaci a volbu formátu otázek. Kurz rovněž prezentuje základní dotazovací metody - osobní rozhovor, telefonické dotazování, poštovní dotazník, dotazník administrovaný ve skupině, metody elektronického dotazování (email, internet) a metody dotazování s pomocí počítače. V přednáškách je studentům předložen základní přehled současného vědění v dané oblasti a toto vědění poté studenti procvičují v seminářích při práci na vlastních projektech. Kurz předpokládá u studentů schopnost číst anglicky.
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Jeřábek Hynek
- Teacher: Kalvas František
- Teacher: Krulichová Eva
- Teacher: Dirga Lukáš
- Teacher: Glajchová Alena
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Jeřábek Hynek
- Teacher: Kalvas František
- Teacher: Hamplová Dana
- Teacher: Váně Jan
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Kratochvíl Miloš
- Teacher: Dirga Lukáš
- Teacher: Glajchová Alena
Cílem kurzu je uvést studenty do jedné z kvantitativních metod, (a) nácvik a příprava dotazníkového šetření metody jako základní sociologické techniky, prostřednictvím které lze zaznamenat, analyzovat a intepretovat individuální životní zkušenost nebo za (b) osvojení si metody focus groups, která slouží k lepšímu porozumění jak lidé smýšlejí o problémech, hodnotách, idejích, produktech nebo službách.
- Teacher: Kalvas František
- Teacher: Krulichová Eva
- Teacher: Glajchová Alena
- Teacher: Glajchová Alena
- Teacher: Pařízková Alena
- Teacher: Štípková Martina
- Teacher: Jeřábek Hynek
- Teacher: Krulichová Eva
- Teacher: Dirga Lukáš

- Teacher: Galeta Patrik

- Teacher: Galeta Patrik
- Teacher: Kalvas František
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Váně Jan
Cílem kurzu je představit a popsat modernizační proces(y) a jejich reflexi v teoretickém myšlení. Jedním z konstitutivních a zároveň průvodních znaků moderny byl nástup sekularizované společnosti. Sekularizace a antisekularizační tendence jsou nedílnou součástí kurzu. Modernizační teorie lze analyzovat jako charakteristické úsilí určité epochy, která chtěla přetvořit rozpadající se řád tradičních společností a vytvořit nový. Výsledkem však je pluralita modernit a s tím souvisejících nezamýšlených důsledků. Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu. Na počátku semestru bude určen rozvrh čtení na každý týden. Přečtené texty budou předmětem diskuse v seminářích. U zvolených položek doporučené literatury budou vybraní studenti zpracovávat konspekty, které budou ještě před začátkem příslušného semináře poskytovat ostatním studentům. Obvyklý rozsah konspektu, který bude shrnovat hlavní téma (témata) textu, případně použité metody a hlavní zjištění/závěry textu, bude 2-4 NS. Autor konspektu bude připraven zpracovaný text představit v semináři v krátkém referátu a případně uplatnit získané poznatky v seminární diskusi. Rozvrh zpracovávání konspektů bude určen na počátku semestru. V závislosti na počtu studentů v kurzu lze očekávat, že každý studnet bude zpracovávat jeden až dva konspekty za semestr.
- Teacher: Váně Jan
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Dirga Lukáš
- Teacher: Dirga Lukáš
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Hirt Tomáš
- Teacher: Murgaš Jaromír
- Teacher: Pařízková Alena