Kurz navazuje na kurz Sociologie 1 a dále rozvíjí znalosti studentů v oblasti sociologie. Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními klíčovými pojmy a koncepty sociologie. Zaměřuje se především na jednotlivé instituce společnosti (rodina, vzdělání, byrokracie apod.) a na klíčová odvětví současné sociologie např. sociologii rodiny, sociologii deviace, sociologii médií, sociologii náboženství. Součástí kurzu je četba sociologických textů, které jsou diskutovány v seminářích.
- Teacher: Dirga Lukáš
- Teacher: Glajchová Alena
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Jeřábek Hynek
- Teacher: Kalvas František
Teoretické myšlení je v sociologii již od počátku formováno názory, které jsou založeny na mnohdy diametrálně odlišných východiscích. Důsledkem toho je, že se v jeho rámci opakovaně reprodukují určitá teoretická dilemata, která není schopna zcela překonat ani soudobá sociologie. Kurz si klade za cíl sledovat tato dilemata napříč časem a jednotnými směry sociologického myšlení. Diskutováni budou klíčoví představitelé teoretické sociologie minulosti i současnosti (Comte, Spencer, Marx, Weber, Durkheim, Lundberg, Parsons, Merton, Coser, Dahrendorf, Homans, Coleman, Schütz, Garfinkel, Berger, Luckmann, Goffman, Collins, Foucault, Luhmann, Habermas, Bourdieu, Giddens, Beck aj.). Kurz se bude soustřeďovat zejména na tyto tématické okruhy: vztah mezi sociální teorií a sociální praxí, spor nominalismu a realismu, sporu o hodnotící soudy, vztahu mezi sociální statikou a dynamikou, sporu mezi konsenzem a konfliktem, dilematu metodologického individualismu a holismu, vztahu mikro a makro, evolucionismu a anti-evolucionismu.
- Teacher: Hamplová Dana
- Teacher: Váně Jan
Cílem kurzu je seznámit studenty s počátky sociologického myšlení a jeho dnešním dědictvím. Kurz se soustřeďuje na protosociologické myšlení, na vznik sociologie jako samostatné vědní disciplíny (A. Comte) a zejména na klasiky sociologické teorie Karla Marxe, Maxe Webera. Kurz rovněž mapuje sociální, intelektuální, politické a kulturní vlivy, které stály u zrodu sociologie.
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Kratochvíl Miloš
Záměrem kurzu je prezentovat a systematizovat soubor poznávacích a metodologických postupů, jenž jsou aplikovány v sociologii. Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v problematice, seznámit je se základními sociologickými paradigmaty, s ústředními představiteli každého proudu a jeho historickým vývojem a pomoci jim s volbou jejich vlastního výzkumného přístupu s ohledem na substantivní otázky, kterým se chtějí věnovat. Kurz rovněž shrnuje příspěvek otců zakladatelů k metodologii sociologie, např. Weberovu nehodnotící sociologii, Durkheimův sociologický redukcionismus a další. Jádrem kurzu je, aby si studenti prakticky osvojili zamlčené předpoklady spojené s tvorbou dotazníků či rozhovorů (polostrukturované a strukturované.)
- Teacher: Dirga Lukáš
- Teacher: Glajchová Alena
Cílem kurzu je uvést studenty do jedné z kvantitativních metod, (a) nácvik a příprava dotazníkového šetření metody jako základní sociologické techniky, prostřednictvím které lze zaznamenat, analyzovat a intepretovat individuální životní zkušenost nebo za (b) osvojení si metody focus groups, která slouží k lepšímu porozumění jak lidé smýšlejí o problémech, hodnotách, idejích, produktech nebo službách.
- Teacher: Kalvas František
- Teacher: Krulichová Eva
Cílem výuky je seznámit studenty a studentky s hlavními sociologickými teoriemi, kategoriemi, pojmy a procesy tak, aby získali nástroje k pochopení základních i specifických společenských procesů a jevů. V rámci kurzu je představena problematika sociálních interakcí, komunikace, sociálních skupin a procesů v nich probíhajících, sociálních norem a kontroly, problematika sociálních nerovností a další témata, která umožní studujícím získat porozumění pro procesy a kontext konkrétních situací.
- Teacher: Glajchová Alena
Předmět poskytuje vědomosti ze základů sociologie. Naučí studenta chápat složitost socializace člověka, poukazuje na problémy socializace a vlivu společenského prosředí na utváření osobnosti, na zákonitosti vývoje a problematiku zdraví a nemoci ze sociologického hlediska. Seznamuje studenty z výsledky sociologických výzkumů.
- Teacher: Glajchová Alena
- Teacher: Pařízková Alena
- Teacher: Štípková Martina
- Teacher: Jeřábek Hynek
- Teacher: Krulichová Eva
Tento předmět přiblíží studujícím přístupy, možnosti a limity sociální práce z hlediska situací, kdy se jedinci setkávají s procesy a mechanismy výkonu spravedlnosti. Jedná se o následné situace : 1) lidé poskytující komerční sexuální služby; 2) komerčně zneužíváné osoby; 3) obchodované osoby; 4) oběti domácího násilí; 5) oběti trestné činnosti; 6) násilné osoby. V kontextu každé vymezené situace bude nejprve představena terminologie a existující klasifikace. Dále bude prostor věnován historii sociální práce s jedinci v těchto situacích. Důraz bude ale kladen na současné přístupy a možnosti sociální práce s jedinci v těchto situacích a vliv standardu sociálních služeb. V neposlední řadě bude prostor věnován etickým dilematům a problémům. Součástí tohoto předmětu bude také představení úkonů probace a mediace.
- Teacher: Dirga Lukáš

Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilejšími kvantitativními metodami zpracování společenských dat. Kurz úzce navazuje na kurz "Kvantitativní sociologie 1" a dále rozvíjí analytické dovednosti studentů v oblasti metod, které se v sociologických výzkumech běžně používají. Kurz ukazuje jak obecné zásady, tak konkrétní aplikace na reálných datech společenských výzkumů. Pozornost je věnována "čtení" výsledků z publikovaných publikací a schopnosti předat publiku své vlastní výsledky ve formě prezentace a psaného textu podle formálních kritérií používaných v impaktovaných publikacích.
- Teacher: Galeta Patrik

- Teacher: Galeta Patrik
- Teacher: Kalvas František
Cílem kurzu je zprostředkovat na základě řízené četby a samostudia základní ideje moderny, od nichž se odvíjí modernizační procesy a jejich následné reflexe, jež ústí v teoretické interpretace daného procesu. Nedílnou součástí je i reflexe této reflexe. To proto, že historické vědomí modernity se všemi svými očekáváními a důsledky je specifickým očekáváním a výkladem konkrétního typu společnosti. Jedním z konstitutivních a zároveň průvodních znaků očekávané moderny byl nástup sekularizované společnosti. Modernizační teorie lze proto analyzovat jako charakteristické úsilí určité epochy, která chtěla přetvořit rozpadající se řád tradičních společností a vytvořit nový. Výsledkem však je pluralita modernit a s tím souvisejících nezamýšlených důsledků. Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Samostatná práce je primárně věnována zpracovávání vlastních obsáhlejších seminárních prací studentů. Průběh zpracovávání a psaní prací studenti průběžně konzultují s vyučujícím a pokrok prezentují v občasných skupinových kolokvicích, kde jejich práci oponuje nejen vyučující, ale i ostatní studenti. Práce jsou obvykle rešeršemi existující literatury k vybranému tématu, případně přehledem a kritickým rozborem metod, které byly v minulosti při výzkumnu zvoleného fenoménu použity. Při volbě tématu se studenti mohou inspirovat vybranými položkami ze seznamu doporučené literatury. Zpracované písemné práce se mohou stát základem publikovatelného textu, nebo budoucí diplomové práce studentů.
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Váně Jan
Cílem kurzu je představit a popsat modernizační proces(y) a jejich reflexi v teoretickém myšlení. Jedním z konstitutivních a zároveň průvodních znaků moderny byl nástup sekularizované společnosti. Sekularizace a antisekularizační tendence jsou nedílnou součástí kurzu. Modernizační teorie lze analyzovat jako charakteristické úsilí určité epochy, která chtěla přetvořit rozpadající se řád tradičních společností a vytvořit nový. Výsledkem však je pluralita modernit a s tím souvisejících nezamýšlených důsledků. Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu. Na počátku semestru bude určen rozvrh čtení na každý týden. Přečtené texty budou předmětem diskuse v seminářích. U zvolených položek doporučené literatury budou vybraní studenti zpracovávat konspekty, které budou ještě před začátkem příslušného semináře poskytovat ostatním studentům. Obvyklý rozsah konspektu, který bude shrnovat hlavní téma (témata) textu, případně použité metody a hlavní zjištění/závěry textu, bude 2-4 NS. Autor konspektu bude připraven zpracovaný text představit v semináři v krátkém referátu a případně uplatnit získané poznatky v seminární diskusi. Rozvrh zpracovávání konspektů bude určen na počátku semestru. V závislosti na počtu studentů v kurzu lze očekávat, že každý studnet bude zpracovávat jeden až dva konspekty za semestr.
- Teacher: Váně Jan
Kurz seznamuje studenty se základními metodami výzkumu v sociologii a zejména se věnuje metodám kvantitativním. Kurz provází studenty všemi fázemi sociologického výzkumu počínaje výběrem výzkumné otázky, formulováním hypotéz, volbou uspořádání výzkumu, operacionalizací proměnných a získáním výběrového vzorku populace, přes metody sběru dat až po jejich vyhodnocení. V oblasti sběru dat se kurz zaměřuje zejména na konstrukci dotazníku, správnou formulaci a volbu formátu otázek. Kurz rovněž prezentuje základní dotazovací metody - osobní rozhovor, telefonické dotazování, poštovní dotazník, dotazník administrovaný ve skupině, metody elektronického dotazování (email, internet) a metody dotazování s pomocí počítače. V přednáškách je studentům předložen základní přehled současného vědění v dané oblasti a toto vědění poté studenti procvičují v seminářích při práci na vlastních projektech. Kurz předpokládá u studentů schopnost číst anglicky.
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Jeřábek Hynek
- Teacher: Kalvas František
- Teacher: Krulichová Eva
- Teacher: Hamplová Dana
- Teacher: Váně Jan
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Richter Eva
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Richter Eva
- Teacher: Dirga Lukáš
- Teacher: Dirga Lukáš
- Teacher: Hásová Veronika
- Teacher: Hirt Tomáš
- Teacher: Murgaš Jaromír
- Teacher: Pařízková Alena