
Kurz je úvodem do kvantitativních analýz v antropologii. Cílem je praktické používání metod sumarizace a vizualizace vstupních dat do formy grafů a tabulek. Naznačeny jsou rovněž principy kvantitativního zobecňování, tj. způsobů jakými lze z vlastností řádově desítek až stovek respondentů výběrových šetření odhadnout vlastnosti řádově miliónů lidí z celé populace. Výuka je vedena intuitivní formou, nejsou potřeba podrobné matematické znalosti. Problémy jsou vysvětlovány na příkladech ze sociální a kulturní antropologie.
- Teacher: Galeta Patrik

Antropologická demografie je rozvíjející se disciplínou, která využívá antropologickou metodu k hlubšímu pochopení populačních procesů. V kurzu jsou souhrnná demografická data konfrontována s výsledky "mikrodemografických" analýz uskutečňovaných v rámci etnografických výzkumů, normativní kategorie demografických analýz jsou rozebírány z pohledu individuálních motivací aktérů. Cílem je pochopit roli kultury jako jednoho z nejvýznamnějších faktorů, který ovlivňuje demografické chování populací. V první části kurzu jsou vysvětlovány celostní změny demografického chování lidských populací, tzv. demografické přechody, které se uskutečnily v souvislosti se změnou subsistence, nástupu průmyslové výroby a změny role žen ve společnosti. Druhá část kurzu se zabývá vztahem kultury a demografických procesů, jako plodnost, úmrtnost, populační růst či migrace. Kurz není přehledem demografických ukazatelů, kterými se kvantifikují procesy demografické reprodukce, metody formální demografie jsou upozaděny na nutné minimum. Snahou je na základě etnografických výzkumů doplnit kontextuální údaje k pochopení populačních změn.
- Teacher: Galeta Patrik
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními tématy, které se úzce dotýkají oblasti jejich studia. Prostřednictvím externího lektora studenti získají přehled o aktuálním dění v institucích a organizacích, kde mohou po dokončení studia působit, setkají se s důležitými informacemi z oblasti sociální problematiky, lépe porozumí klíčovým tématům týkající se otázek sociální integrace (sociálně vyloučených osob, cizinců, apod.). Jako lektoři budou působit zejména odborníci z nevládního sektoru, příspěvkových organizací, jednotlivých resortních ministerstev, organizačních složek státu, výzkumných institucí, ostatních univerzitních pracovišť a dalších institucí.
- Teacher: Šlehoferová Tereza
- Teacher: Šlehoferová Tereza
- Teacher: Galeta Patrik
- Teacher: Šlehoferová Tereza
- Teacher: Šlehoferová Tereza
- Teacher: Friedl Lukáš
- Teacher: Pankowská Anna
- Teacher: Friedl Lukáš
- Teacher: Friedl Lukáš
- Teacher: Kupka Petr
- Teacher: Šlehoferová Tereza
- Teacher: Baumanová Monika
- Teacher: Friedl Lukáš
- Teacher: Galeta Patrik
- Teacher: Pankowská Anna

Cílem předmětu je rozvinout znalosti výzkumné metodologie získaných v rámci kurzu PV1 a doplnit je o polostrukturované a nestrukturované přístupy, resp. přístupy smíšené. Důraz bude kladen nejen na metody vytváření dat různé povahy, ale i na jejich následnou analýzu a interpretaci. Předmět je orientován prakticky a jeho součástí je práce na vlastním výzkumném projektu, který se týká tématu zamýšlené absolventské práce studentů.
- Teacher: Toušek Ladislav
Tento předmět je určen pro studenstvo navazujícího magisterského studia a seznamuje je komplexně s metodologií antropologických věd. Důraz je kladen jak na kvantitativní, tak kvalitativní a smíšené přístupy. Studentstvo je seznámeno s jednotlivými kroky, které výzkum provází, a to od formulace výzkumného záměru, práci se sekundárními daty a jejich zdroji, různými způsoby vytváření primárních dat, až po jejich analýzu, interpretaci a prezentaci. Cílem je pochopit a využít přínosy jak kvalitativní, tak kvantitativní metodologie při poznání. Kurz je orientován prakticky a dílčí znalosti jsou ověřovány na základě praktických úkolů, které studenstvo plní v rámci seminářů.
- Teacher: Galeta Patrik
- Teacher: Toušek Ladislav

Tento kurz je určen zahraničním studentům. Předmět je vyučován v anglickém jazyce. Cílem předmětu je představit základní koncepty, teorie a současné problémy ve vztahu k sociální nerovnosti, chudobě a marginalizaci v kontextu Evropské unie s důrazem na situaci v České republice.
- Teacher: Toušek Ladislav

Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem předmětu je obeznámit studenty se základními teoretickými a metodologickými přístupy a problémy, kterými se zabývá urbánní antropologie, coby sub-disciplína antropologie. Studenti si osvojí základní koncepty používané při studiu městského prostoru, a to v kontextu dílčích teoretických přístupů. Specifická pozornost je věnována problematice produkce urbánního prostoru v období socialismu, postsocialismu a kapitalismu, a to zejména ve vztahu k marginalizovaným skupinám obyvatel a jejich prostorové segregaci. Jednotlivá témata jsou probírána a diskutována na základě příkladů a možností využití etnografických metod k jejich analýze a interpretaci.
- Teacher: Toušek Ladislav

Cílem kurzu je rozvinout u studentů znalosti na základě nichž jsou schopni rozpoznat a kriticky reflektovat procesy a mechanismy marginalizace v kontextu sociální politiky České republiky, potažmo Evropské unie. V rámci kurzu budou tematizované koncepty, které jsou k interpretaci postavení marginalizovaných skupin používané, jako je chudoba, sociální vyloučení, diskriminace, nezaměstnanost apod. Tyto koncepty budou vztáhnuty na konkrétní cílové skupiny z hlediska metod a principů sociální práce, resp. specifik, která jsou s cílovými skupinami spojené. Mezi tyto cílové skupiny patří zejména menšiny a lidé bez domova. Důraz bude kladen na pochopení makrostrukturálních a mikrostrukturních problémů a postupů jejích praktického řešení, a to v kontextu konkrétních kazuistik.
- Teacher: Kupka Petr
- Teacher: Toušek Ladislav
- Teacher: Pankowská Anna

- Teacher: Pankowská Anna
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem kurzu je seznámit studenty s některými ze současných světů české a světové antropologie. Paralelně se kurz soustředí na představení vlivných metodologických konceptů v soudobé antropologii.
- Teacher: Kapusta Jan
- Teacher: Soukupová Blanka