Předmět je zaměřen na představení etnografického/terénního výzkumu jako klíčového metodologického nástroje sociální/kulturní antropologie. Cílem předmětu je získat základní přehled o podobě, postupech a metodologických obtížích etnografického výzkumu jak formou přednášek a četby odborných textů, tak prostřednictvím vlastního terénního výzkumu. Etnografický výzkum bude představen na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury, ale také v podobě prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy. V rámci kurzu se budeme zabývat také problematikou vstupu do terénu, identity výzkumníka, etiky výzkumu a publikace dat. Pozornost bude věnována též schopnosti formulovat výzkumný problém, napsat výzkumný návrh a naučit se správně citovat odbornou literaturu. Nedílnou součástí kurzu bude provedení vlastního terénního šetření na zadané téma, v němž studenti použijí metody zúčastněného pozorování a rozhovoru.

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními charakteristikami, východisky a přístupy sociokulturní antropologie ve vztahu k jídlu jako specifickému prostředku sdělování odlišných kulturních myšlenek a významů. Prostřednictvím jídla lze vnímat sociokulturní realitu, nahlížet společensky významná témata a sociální kategorie (migrace, etnicita, globalizace, gender, náboženství, aj.), analyzovat a interpretovat společenské procesy, mocenské vztahy i kulturní specifika v minulosti a současnosti, a zároveň pochopit vybrané společenské změny a mezigenerační vztahy. Jídlo, strava a způsoby konzumace budou v kurzu pojímány jako kulturní a symbolické prvky, prostřednictvím nichž můžeme porozumět širším významům, hodnotám i způsobům vytváření sociálních identit a formování vztahů i hierarchií. Nedílnou součástí kurzu bude i téma jídla propojeného s individuální a kolektivní pamětí, sdílenou minulostí, smysly, konceptem domova a každodenností.
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem kurzu je jednak představit balkánský prostor coby specifický etnografický areál a podat základní informace o jeho kulturní, etnické, jazykové a náboženské rozmanitosti, a jednak ukázat na etnografickém materiálu z prostředí balkánských zemí možnosti aplikace a diskuse jednotlivých ryze antropologických témat jako je například kultura, identita, etnicita, nacionalismus, či orientalismus. V průběhu kurzu bude student uveden do širšího historického a kulturního kontextu balkánského prostoru a získá základní přehled o politickém vývoji a etnografické a kulturní variabilitě tohoto regionu. Druhá část kurzu pak bude věnována analýze jednotlivých témat (náboženství, etnicita, nacionalismus, kultura, příbuzenství, postsocialismus a další) na příkladech z balkánských zemí.
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tématy, koncepty a teoretickými přístupy vztahujícími se k náboženství v rámci antropologie a blízkých společenských věd.
Předmět je určen pro navazující magisterské studium. Cílem předmětu je představit studentům gender jako oblast zájmu antropologického bádání, kdy srovnávací perspektiva slouží nejen k poznání těch druhých, ale také k poznání vlastní společnosti. V rámci kurzu bude vymezena problematika genderu ve vztahu k lidské tělesnosti a sexualitě, přičemž důraz bude kladen zejména na sociální a kulturní konstrukci genderových rolí, vztahů a stereotypů. Budou představeny klíčové oblasti, témata a otázky, které antropologie genderu řešila v posledních desetiletích.
Záměr kurzu je dvojí. Na straně jedné je jeho smyslem seznámit posluchače s regionem Bulharska v antropologických intencích, tj. představit tuto zemi jako dlouhodobý antropologický (resp. etnologický) terén. V této poloze bude výklad vycházet především z rekapitulace dosud provedených terénních výzkumů zaměřených na danou oblast, jakož i ze seznámení s etnografií Bulharska v klasickém pojetí. Na straně druhé pak bude Bulharsko, resp. na jeho území nashromážděný materiál a data, sloužit jako příklad pro explikaci procesů (např. migrace) a fenoménů (např. etnicita) obecného charakteru. Rámcem a podložím výkladu bude seznámení s dějinami regionu a jeho vývojem v postsocialistickém období.