Cílem kurzu je představit přehled dílčích témat a antropologických problémů vztažených k problematice vývoje jedince od početí až do jeho smrti. Ontogeneze jako proces vývoje, růstu a stárnutí jedince je protkána celou řadou kvalitativních a kvantitativních změn, které mají dopad do řady antropologických problémů. Mezi takové proměny patří zakládání pohlaví v rané ontogenezi a pohlavní dozrávání, rozvoj pohlavně dimorfních rozdílů ve stavbě těla, variabilita kvantitativního růstu tělesné výšky a hmotnosti, fenomén dosažení dospělosti a jeho korelace s biologickou či psycho-sociální dospělostí, fenomén kvalitativní a kvantitativní ztráty reprodukčních schopností v pozdější dospělosti atd. Kurz není cílen na obecný přehled ontogeneze, ale spíše na vybrané aspekty, které jsou antropologicky relevantní a vedou k formování individuálních parametrů, jež jsou využitelné např. vzhledem k odhadu pohlaví, věku, tělesné výšky a hmotnosti z lidské kostry.
Cílem předmětu je poskytnout studentům úvod do biologie člověka a stručného přehledu funkční anatomie. Přednáška tvoří vstupní blok k biologickým předmětům studia oboru kulturní a sociální antropologie. V úvodní části je popsána buňka jako základní stavební jednotka lidského těla, její části a funkce, dále základní typy tkání a principy homeostatických mechanismů, zajišťujících integritu organismu a regulaci životních dějů. V další části jsou popsány v různé míře podrobnosti jednotlivé orgánové systémy a jejich činnost s důrazem na variabilitu těchto částí a celostní chápání biologického fungování člověka. Pozornost je také věnována zásadám odborného anatomického názvosloví.
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními charakteristikami a východisky politické antropologie coby specifické subdisciplíny sociokulturní antropologie, která se zabývá v mezikulturní perspektivě analýzou vzniku, vývoje a fungování politických systémů a institucí. Studenti budou seznámeni s různými přístupy a náhledy na politické fenomény různorodých společností a kultur.
Cílem kurzu je poskytnout přehledový úvod do problematiky materiální kultury, nazírané interdisciplinárním úhlem pohledu jako dynamický kulturní fenomén, tak jak jej v jeho sociálních kontextech chápou soudobé společenské vědy. Zvláštní důraz je kladen na antropologické přístupy, které jsou v posledních desetiletích, po určité revizi "lingvistického obratu", stále výrazněji ovlivňovány "materiálním obratem" a souvisejícími teoretickými a metodologickými inovacemi. Základním posláním kurzu je poskytnout studentům teoretický a metodologický aparát k práci s artefakty a etnografickými daty materiální povahy, a to především v prostředí soudobých komplexní společnosti. Součástí kurzu je také představení oborově blízkých konceptů materiality v evropské etnologii, anglosaských folklorních studiích a kulturně historických oborech, včetně stručného přehledu dějin analytického uchopování artefaktuality v rámci etnografických, antikvářských a muzeologických sběratelských tendencí. Prezentace těchto primárně historizujících a deskriptivních uchopování problematiky je ale v první řadě odrazovým můstkem ke kontextuálnímu a interdisciplinárnímu uvažování o současné materialitě obecně. Seminární část kurzu pak vedle četby klíčových textů definujících proměny paradigmat bádání materiální kultury seznamuje s metodami a technikami terénního výzkumu materiální kultury, včetně jeho etické stránky.
Tento předmět je určen pro studenty navazujícího/magisterského studia. Záměrem kurzu je teoreticky a především prakticky studenty seznámit se zásadami laboratorního zpracování kosterních pozůstatků a naučit je volit vhodné postupy v závislosti na stavu zachovalosti koster. Během odborné praxe v laboratoři studenti získají praktické dovednosti a zkušenosti s očištěním, umytím, vysušením, rekonstrukcí, konzervací, katalogizací a úschovou kosterních pozůstatků. V kurzu bude student pracovat s konkrétním antropologickým materiálem vyzvednutým během archeologických a antropologických výzkumů.

Cílem předmětu je rozvinout znalosti výzkumné metodologie získaných v rámci kurzu PV1 a doplnit je o polostrukturované a nestrukturované přístupy, resp. přístupy smíšené. Důraz bude kladen nejen na metody vytváření dat různé povahy, ale i na jejich následnou analýzu a interpretaci. Předmět je orientován prakticky a jeho součástí je práce na vlastním výzkumném projektu, který se týká tématu zamýšlené absolventské práce studentů.

Tento předmět je určen pro studenstvo navazujícího magisterského studia a seznamuje je komplexně s metodologií antropologických věd. Důraz je kladen jak na kvantitativní, tak kvalitativní a smíšené přístupy. Studentstvo je seznámeno s jednotlivými kroky, které výzkum provází, a to od formulace výzkumného záměru, práci se sekundárními daty a jejich zdroji, různými způsoby vytváření primárních dat, až po jejich analýzu, interpretaci a prezentaci. Cílem je pochopit a využít přínosy jak kvalitativní, tak kvantitativní metodologie při poznání. Kurz je orientován prakticky a dílčí znalosti jsou ověřovány na základě praktických úkolů, které studenstvo plní v rámci seminářů.

Tento kurz je určen zahraničním studentům. Předmět je vyučován v anglickém jazyce. Cílem předmětu je představit základní koncepty, teorie a současné problémy ve vztahu k sociální nerovnosti, chudobě a marginalizaci v kontextu Evropské unie s důrazem na situaci v České republice.

Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem předmětu je obeznámit studenty se základními teoretickými a metodologickými přístupy a problémy, kterými se zabývá urbánní antropologie, coby sub-disciplína antropologie. Studenti si osvojí základní koncepty používané při studiu městského prostoru, a to v kontextu dílčích teoretických přístupů. Specifická pozornost je věnována problematice produkce urbánního prostoru v období socialismu, postsocialismu a kapitalismu, a to zejména ve vztahu k marginalizovaným skupinám obyvatel a jejich prostorové segregaci. Jednotlivá témata jsou probírána a diskutována na základě příkladů a možností využití etnografických metod k jejich analýze a interpretaci.

Kurz Medicínská antropologie integruje biologické a sociokulturní přístupy k pochopení konceptu zdraví, onemocnění a péče. V kurzu jsou tato témata sledována napříč odlišnými společenskými a politicko-ekonomickými systémy v souvislosti s faktory přírodního prostředí v současnosti i minulosti. Cílem kurzu je ukázat širší rozměr a variabilitu faktorů, které způsobují onemocnění uvnitř a mezi společnostmi. Kurz je rozdělen do tří částí. První část je věnována úvodu do studia medicínské antropologie a otázkám, jak rozumět zdraví a nemoci z biokulturní perspektivy. Ve druhé části se kurz věnuje růstu a vývoji člověka, epidemiím, stravě a výživě v závislosti na odlišném přístupu ke zdrojům, zdravotní péči a faktorech prostředí. Třetí část se zaměřuje na etnomedicínu a její retrospektivní alternativu etnobioarcheologii.
Tento předmět je určen pro studenty navazujícího/magisterského studia. Mimo samotných archeologických nálezů jsou lidské kosterní pozůstatky významným zdrojem informací o životě a chování minulých populací. Bioarcheologie jako multidisciplinární věda integruje řadu paleobiologických disciplín pro použití k rekonstrukci lidského života v minulosti. Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty s metodami a přístupy, které bioarcheologie k takovéto rekonstrukci využívá za účelem jejich následné aplikace ve výzkumu. Studenti budou seznámeni se znaky kostry, které slouží pro rekonstrukci subsistenčního chování, výživy, mobility, příbuzenských vazeb a dalších. Větší důraz bude kladen na tzv. americké pojetí bioarcheologie před evropským, které je ve svém záběru širší, nicméně integruje obory, které přímo nepracují s lidskými ostatky. I tomuto pojetí bude ovšem část kurzu věnována.

Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem kurzu je seznámit studenty s některými ze současných světů české a světové antropologie. Paralelně se kurz soustředí na představení vlivných metodologických konceptů v soudobé antropologii.

Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského studia. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou symbolické antropologie, která staví na předpokladu, že kultuře jednotlivých společností či komunit lze porozumět prostřednictvím klíčových symbolů a rituálů. Kromě klasických podob symbolické antropologie bude věnována pozornost i těm teoretickým přístupům a oblastem výzkumu, které symbolismus kritizují a/nebo rozvíjejí v současné sociální a kulturní antropologii.

Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského studia. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou symbolické antropologie, která staví na předpokladu, že kultuře jednotlivých společností či komunit lze porozumět prostřednictvím klíčových symbolů a rituálů. Kromě klasických podob symbolické antropologie bude věnována pozornost i těm teoretickým přístupům a oblastem výzkumu, které symbolismus kritizují a/nebo rozvíjejí v současné sociální a kulturní antropologii.

Cílem předmětu je seznámit studenty s charakteristikami občanského (neziskového) sektoru v České republice, se základními právními formami nestátních neziskových organizací v ČR (občanská sdružení, nadace, nadační fondy, obecně prospěšné společnosti, resp. spolky, družstva, korporace, fundace, ústavy), jejich historickým vývojem i současným stavem, posláním, cíli a cílovými skupinami NNO. Součástí kurzu budou rovněž témata spojená s praktickou činností v rámci NNO (fundraising, realizace projektů, management, PR aktivity, dobrovolnictví apod.). Jednotlivé semináře se budou skládat z teoretických úvodních přednášek a prakticky orientovaných workshopů. Součástí kurzu mohou být i přednášky externích lektorů.

Předmět je zaměřen na představení etnografického/terénního výzkumu jako klíčového metodologického nástroje sociální/kulturní antropologie. Cílem předmětu je získat základní přehled o podobě, postupech a metodologických obtížích etnografického výzkumu jak formou přednášek a četby odborných textů, tak prostřednictvím vlastního terénního výzkumu. Etnografický výzkum bude představen na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury, ale také v podobě prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy. V rámci kurzu se budeme zabývat také problematikou vstupu do terénu, identity výzkumníka, etiky výzkumu a publikace dat. Pozornost bude věnována též schopnosti formulovat výzkumný problém, napsat výzkumný návrh a naučit se správně citovat odbornou literaturu. Nedílnou součástí kurzu bude provedení vlastního terénního šetření na zadané téma, v němž studenti použijí metody zúčastněného pozorování a rozhovoru.

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními charakteristikami, východisky a přístupy sociokulturní antropologie ve vztahu k jídlu jako specifickému prostředku sdělování odlišných kulturních myšlenek a významů. Prostřednictvím jídla lze vnímat sociokulturní realitu, nahlížet společensky významná témata a sociální kategorie (migrace, etnicita, globalizace, gender, náboženství, aj.), analyzovat a interpretovat společenské procesy, mocenské vztahy i kulturní specifika v minulosti a současnosti, a zároveň pochopit vybrané společenské změny a mezigenerační vztahy. Jídlo, strava a způsoby konzumace budou v kurzu pojímány jako kulturní a symbolické prvky, prostřednictvím nichž můžeme porozumět širším významům, hodnotám i způsobům vytváření sociálních identit a formování vztahů i hierarchií. Nedílnou součástí kurzu bude i téma jídla propojeného s individuální a kolektivní pamětí, sdílenou minulostí, smysly, konceptem domova a každodenností.
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem kurzu je jednak představit balkánský prostor coby specifický etnografický areál a podat základní informace o jeho kulturní, etnické, jazykové a náboženské rozmanitosti, a jednak ukázat na etnografickém materiálu z prostředí balkánských zemí možnosti aplikace a diskuse jednotlivých ryze antropologických témat jako je například kultura, identita, etnicita, nacionalismus, či orientalismus. V průběhu kurzu bude student uveden do širšího historického a kulturního kontextu balkánského prostoru a získá základní přehled o politickém vývoji a etnografické a kulturní variabilitě tohoto regionu. Druhá část kurzu pak bude věnována analýze jednotlivých témat (náboženství, etnicita, nacionalismus, kultura, příbuzenství, postsocialismus a další) na příkladech z balkánských zemí.
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tématy, koncepty a teoretickými přístupy vztahujícími se k náboženství v rámci antropologie a blízkých společenských věd.
Předmět je určen pro navazující magisterské studium. Cílem předmětu je představit studentům gender jako oblast zájmu antropologického bádání, kdy srovnávací perspektiva slouží nejen k poznání těch druhých, ale také k poznání vlastní společnosti. V rámci kurzu bude vymezena problematika genderu ve vztahu k lidské tělesnosti a sexualitě, přičemž důraz bude kladen zejména na sociální a kulturní konstrukci genderových rolí, vztahů a stereotypů. Budou představeny klíčové oblasti, témata a otázky, které antropologie genderu řešila v posledních desetiletích.