Zpřehlednit současné poznatky o českém pravěku v kontextu evropského (světového) vývoje. Systematizovat periodizaci, vývoj technologií a životního stylu pravěké společnosti. Vytvořit povědomí o materiálním, kulturním a společenském vývoji v pravěku na základě interpretace hmotných pramenů. Seminární formy práce orientovat na regionální místní dějiny. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
Rozlišit a charakterizovat hlavní kulturně umělecké styly v evropském vývoji na pozadí vývoje lidské společnosti, tj. od pravěku do 20. století. Analyzovat umělecké styly z hlediska historické epochy či vybraného regionu dle zájmu studentů. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
Seznámit studenty s problematikou vývoje poválečného Československa jako totalitního státu pod komunistickou diktaturou a kolonie bolševického Ruska (Svazu sovětských socialistických republik). Objasnit rozdíly mezi terorem 50. let a tzv. normalizací. Vysvětlit ekonomické, sociální, kulturní a národnostní příčiny a okolnosti pokusu o reformu komunismu (Pražské jaro) a jejich mezinárodní souvislosti. Popsat a na příkladech objasnit běžný život za normalizace. Zachytit domácí i mezinárodní příčiny pádu komunistické diktatury. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
Seznámit studenty s předantickým a především antickým světem, objasnit jeho význam pro další vývoj lidstva. Zdůraznit odkaz antiky v oblasti kultury, vědy, techniky a vzdělanosti dnešku. Zpřehlednit historiografii k tématům, akcentovat zejména moderní literaturu využitelnou studentem s pedagogickou ambicí. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
Seznámit studenty se základní periodizací a problematikou starověkých civilizací Egypta, Blízkého Východu a dalších staroorientálních říší. Zdůraznit odkaz starověkých říší v oblasti kultury, vědy, techniky a vzdělanosti dnešku. Zpřehlednit historiografii k tématům, akcentovat zejména moderní literaturu využitelnou studentem s pedagogickou ambicí. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
Objasnit studentům vývoj po druhé světové válce, seznámit je s problematikou rozděleného světa, zejména agresivitou komunistických režimů i jejich rozkladu pod tlakem demokratického Západu i s tím, že pádem komunismu dějiny nekončí. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
Představit vybrané (klíčové) události a mezníky českých dějin a jejich obraz v historickém vědomí a širším evropském kontextu Prezentovat způsob a metody práce s odbornou literaturou a prameny k vybraným událostem českých dějin Provést rozbor a kritiku různých názorů a pohledů na vybrané otázky českých dějin Poskytnout prostor pro prezentaci prací studentů a diskuzi v rámci seminářů
Prezentovat studentům změny, k nimž došlo v mezinárodní i vnitřní politice jednotlivých států i jejich uskupení jak po první světové válce, tak po velké hospodářské krizi. Uvést je do problematiky vzniku totalitních socialistických států a jejich rozhodujícího podílu na vypuknutí i průběhu druhé světové války. Upozornit na dlouhodobé důsledky vítězství nesourodé spojenecké koalice. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
Představit příčiny a okolnosti vzniku Československé republiky a její dvacetiletou existenci, peripetie vývoje i důvody jejího zániku a objasnit události na území zničeného státu - protektorátu, sudetoněmecké župě, Slovenské republice. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.