Seznámit studenty s koncepcemi výkladu historie umění. Vysvětlit důvody sémantického přístupu k uměleckému výtvarnému procesu. Sémantický pohled na historii výtvarného umění - od magického k poststrukturalistickému modelu umění. Charakteristiky poststrukturalistického modelu uměleckého procesu jako předpokladu aktuálních možností jeho analýzy v pedagogickém procesu. Výklad bude veden principiálně ve vztahu ke konkrétním výtvarných dílům a směrům.

Cílem předmětu je vybavit studenty pedagogických studijních oborů základní znalostí práce v prostředí multimediálních grafických aplikací a seznámit je se základními postupy tvorby animovaných a interaktivních dokumentů pro potřeby vzdělávání.
Uvést studenta do problematiky audiovizuální tvorby a produkce, rozvinout schopnost tvůrčí reflexe ve všech audiovizuálních žánrech a formách. Seznámit se s výrazovými prostředky audiovize a kinematografie v kontextu historického vývoje. Pochopit podstatu a možnosti kinematografie a audiovizuálního umění jako pevně zakotvených součástí globální kultury a umění.
Cílem předmětu je pochopit podstatu a možnosti fotografie jako součásti globální kultury a umění v kontextu vzdělávání a dále: uvést studenta pedagogického studijního programu do problematiky fotografické tvorby; seznámit se s možnostmi práce a stylizace fotografie prostřednictvím bitmapových editorů; seznámit se s fotografickou tvorbou a výrazovými prostředky fotografie v kontextu dějin umění a historického vývoje společnosti; rozvinout schopnost analyzovat a hodnotit fotografické dílo ve všech fotografických žánrech - zejména dokumentární a abstraktní formy, zátiší, makrofotografie, krajina a architektura, reklamní a módní fotografie.
Představit studentům na zřetelných konkrétních historických příkladech vývoj základních vizuálních uměleckých konceptů, přinášejících proměnu poznávacího a komunikačního obsahu, které výtvarné umění řešilo na úrovni ontologických a senzuálních kvalit (vyjádření prostoru, času, pohybu, relací, vizuální strukturace, rozšíření senzuální citlivosti) s metodickými příklady pedagogického uplatnění těchto poznatků.
Seznámit studenty s koncepcemi výkladu historie umění. Vysvětlit důvody sémantického přístupu k uměleckému výtvarnému procesu. Sémantický pohled na historii výtvarného umění - od magického k poststrukturalistickému modelu umění. Charakteristiky poststrukturalistického modelu uměleckého procesu jako předpokladu aktuálních možností jeho analýzy v pedagogickém procesu. Výklad bude veden principiálně ve vztahu ke konkrétním výtvarných dílům a směrům.
Cílem předmětu je vybavit studenta znalostmi základních kategorií oboru (pojetí výuky, cíl, obsah, úkol, prostředek, metoda, technika) a rozvinout dovednosti sloužící k podpoře zejména projektové složky kompetence budoucích pedagogů. Porozumění pojmům, schopnost jejich interpretace a způsobilost k jejich praktické aplikaci zvýší připravenost absolventů při plánování a tvorbě vlastního didaktického projektu a reflexi tohoto procesu. Součástí přípravy je mikroteaching, analýza videozáznamů výuky, případně rozbor reflektivních bilancí učitelů (anebo vlastních reflektivních bilancí).
Obsah předmětu: Nástin modelů vizuálního vnímání, podmínky jejich proměn. Současné vizuání teorie. Klíčová slova: znak, sémiotika, sémantika, obrazová komunikace, interakce subjektivit, pluralitní přístup ke světu Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou odhalování struktur vizuální zkušenosti. Na základě analýzy kazuistik vizuální zkušenosti poskytnout inspiraci a nástroje k poučenému interpretování současné vizuální kultury, která je stále více založena na obrazové komunikaci. Posílit kompetence studentů v oblasti vědomého zacházení s obrazy.

V rámci plnění předmětu jsou studenti seznamováni s problematikou výtvarných projektů ve výtvarné výchově. Na základě poznatků z didaktiky výtvarné výchovy, s oporou v současném umění i s uplatněním zkušeností z vlastní výtvarné tvorby koncipují výtvarné projekty a tematické řady výtvarných úkolů pro žáky 1. stupně základních škol.

Teoretický vhled do problematiky výtvarné výchovy. Okruhy dílčích témat zastřešují témata dětský výtvarný projev, koncepce kreslení a výtvarné výchovy, proces výtvarné výchovy, teorie a didaktika výtvarné výchovy.
Cílem předmětu je hlubší povědomí studujících o výtvarném (uměleckém) výrazu, které je nezbytné pro jejich práci v ostatních "výtvarných" předmětech. Studující jsou vedeni k uvědomění si jeho podstatných rysů a stránek, kterými se vyčleňuje z ostatních vizuálních výrazů. Děje se tak v úzké vazbě na vlastní řešení výtvarných úkolů. Učí se přitom nejenom interpretovat výsledný výtvarný výraz, ale i reflektovat a interpretovat jeho tvorbu. V zaobírání se výrazem prolínají uvažování v osobní, ve společenské (kulturní) a v profesní učitelské rovině. Vzhledem k tomu, že se jedná o uvádění do problematiky, jsou pro výtvarné úkoly doporučeny zejména kresebné a malířské aktivity.
Uvést studenta do problematiky tvorby multimédií v souvislosti se současnými stylizačními postupy a možnostmi digitální fotografie a videa, animace, zvuku, interaktivních a hypertextových médií, včetně Internetu. Student se naučí analyzovat a tvořit fotografické, audiovizuální a multimediální projekty, dále v rovině softwarové podpory stylizované multimediální tvorby získají technicko-instrumentační gramotnost a dovednosti v oblasti aplikování komunikačních módů obrazu a zvuku.