- Teacher: Valova Liudmila
- Teacher: Pešková Michaela
- Teacher: Pešková Michaela
- Teacher: Pešková Michaela
- Teacher: Pešková Michaela
- Teacher: Valova Liudmila
- Teacher: Pešková Michaela
- Teacher: Sováková Jana
- Teacher: Svobodová Jiřina
Schopnost přípravy vyučovací jednotky v počáteční fázi výuky ruského jazyka s využitím různých forem práce s učebnicí "Pojechali". Evropské jazykové portfolio. Dosažení jazykové úrovně B1.
- Teacher: Pešková Michaela
- Teacher: Sováková Jana
- Teacher: Dzhyndzholiia Gigla
- Teacher: Dzhyndzholiia Gigla
Cílem předmětu je podat základní charakteristiku umělecké literatury a ukázat její specifika ve srovnání s dalšími druhy umění, seznámit se základními pojmy literární vědy v oblasti literární teorie, historie a kritiky a její metodologií a získat znalostí literárněvědné terminologie. Předmět je rovněž zaměřen na získání přehledu o hlavních vývojových tendencích ruské literatury od vzniku písemnictví do současnosti sledovaných v širších společensko-historických souvislostech.
- Teacher: Sováková Jana
Přednášky se soustředí na metodiku výuky řečových dovedností (čtení, psaní, mluvení a poslech s porozuměním) ve všech jejich aspektech (lingvistická a psychologická východiska, klasifikace, typologie jazykových, řečových a komunikativních cvičení, tradiční a aktivizační přístupy, motivace, hodnocení a testování, zpracování v učebních souborech pro výuku ruského jazyka na ZŠ atd.), dále na využití překladu ve výuce RJ a na rozvíjení textové kompetence žáků obecně. Rozebírají problematiku hodnocení a testování a chybu v tradičním a moderním pojetí. Seznamují s teorií a praktickým využitím EJP a SERRJ. Věnují se průřezovým tématům a klíčovým kompetencím RVP na hodinách ruštiny, zařazení mezipředmětových vztahů a metodě CLIL. Podávají přehled možnost í zapojení ICT prostředků do výuky CJ (internet na hodinách RJ, WebQuest, e-učebnice, flesh-books, e-learning, m-learning, interaktivní tabule, tablety). Definují interkulturalitu a sociokulturní přístup ve výuce cizích jazyků, shrnují použití autentických (versus adaptovaných) materiálů (práce s písní, filmem a mapou ve výuce CJ). Zaměřují se na projektovou metodu výuky a její využití ve výuce CJ. Minimálně jednu přednášku nebo jeden seminář vede odborník z praxe jako workshop. Na seminářích studenti aplikují znalostí získané na přednáškách v aktivitách různého typu a rozsahu s důrazem na dovednost vysvětlování a názorné demonstrace. Trénují své prezentační dovednosti, zejména přednesením referátu na aktuální téma DCJ s multimediální oporou a následnou (auto)evaluací. Součástí semináře je zadání a řešení skupinového semestrálního projektu se závěrečnou veřejnou prezentací a evaluací, jehož prostřednictvím si studenti osvojují pravidla projektového řízení a metodiku projektového vyučování. Studenti nadále zkoušejí a diskutují vybrané metody a didaktické postupy. Vedou si portfolio budoucího učitele cizích jazyků (EPOSTL). Oborová didaktika ruského jazyka pro ZŠ se dále opírá o znalosti a dovednosti studentů získané na předmětech Obecná didaktika pro základní školy zejména co se týče přípravy vyučovací jednotky, provedení mikrovýstupů, témat, jako jsou klíčové kompetence, mezipředmětové vztahy a výukové metody s použitím ICT. Předmět je napojen na souběžné předmět Pedagogická psychologie pro ZŠ a Reflexe a hodnocení kvality výuky, jejichž výstupy aplikuje na výuku daného aprobačbího předmětu.
- Teacher: Pešková Michaela
- Teacher: Valova Liudmila
Cílem předmětu je shrnout metody vědecké práce, posílit akademické dovednosti studentů a mentorovat studenty při procesu tvorby rozsáhlejšího odborného textu (bakalářské práce). Seminář se zaměřuje na vymezení typů odborných zdrojů v českém a ruském jazyce, nástroje pro vyhledání odborných textů, kritéria pro hodnocení kvalitních odborných textů a zdrojů v on-line prostředí, normu citací a poznámkového aparátu, metodiku excerpcí a konspektů, uplatnění statistických metod, strukturování bakalářské práce, formální náležitosti bakalářské práce včetně zařazení obrázků a příloh. Poučí studenty o pravidlech odborného stylu. Teoretické poznatky studenti uplatňují ve vlastním tématu bakalářské práce. V rámci semináře studenti představí teze vlastní bakalářské práce a průběžné výsledky bádání, vyzkoušejí si modelovou obhajobu bakalářské práce. Pracovní verze textů jsou korigovány vyučujícím a spolužáky.
- Teacher: Pešková Michaela
- Teacher: Sováková Jana
Přednášky vykládají specifika ruské lidové slovesnosti (přehled žánrů ruského folklóru, charakteristika lidové pohádky, legend, bylin a drobných slovesných útvarů). Podávají přehled o staré ruské literatuře jak v chronologickém, tak v žánrovém pojetí (periodizace staré ruské literatury, církevní literatura, apokryfy a hagiografie, orátorské žánry, didaktické žánry, letopisy, vojenské "pověsti" s důrazem na Slovo o pluku Igorově, chožděnija, povídky 16. a 17. století) a vymezují zvláštnosti staroruského písemnictví (jeho roli, poetiku, vztah k autorství, k fikci, k symbolu, fenomén přejímání atd.). Vysvětlují vznik písemnictví na Rusi. Srovnávají znaky staré, klasické a moderní ruské literatury. Odhalují stopy staroruské literatury v pozdějších literárních památkách i v současné ruské umělecké literatuře. Vztahují starou ruskou literaturu k jiným druhům umění. Vedou k prohloubení znalostí o historickém vývoji Ruska do 18. století a jeho duchovní kultuře. Na seminářích studenti čtou a interpretují originální umělecké texty, analyzují doprovodný obrazový materiál a prezentují vlastní referáty. Porovnávají různé překlady staroruské literatury do češtiny.
- Teacher: Franta Anastasiia Iljinična
- Teacher: Pešková Michaela
Cílem předmětu je teoreticky i prakticky uvést studenty do oborové didaktiky cizích jazyků. Přednášky vymezují obsah a cíl DCJ, určují její kontext a ukazují aktuální stav vědního oboru. Vysvětlují základní pravidla řízení cizojazyčné výuky ve školní třídě nebo v zájmovém vzdělávání a objasňují specifika jednotlivých fází tohoto procesu. Rozlišují dichotomii řečových dovedností a jazykových prostředků v procesu osvojování cizího jazyka. Přinášejí nástin plánování, průběhu a hodnocení vyučovací hodiny a představují účinné postupy výstavby její efektivní a vyvážené struktury. Semináře studentům vštěpují zásady komunikativní a sociokulturní metody ve výuky cizích jazyků v modelových aktivitách. Seznamují je s dostupnými učebnímu pomůckami pro výuku cizího jazyka (ruštiny) a z názornými příklady výuky (videohospitace). Předmět v aplikaci na teoretické a praktické otázky oborové didaktiky staví na vybraných znalostech a dovednostech studentů získaných v pedagogicko-psychologických předmětech společného základu (Obecná psychologie a psychologie osobnosti, Úvod do studia pedagogiky, Vývojová psychologie, Základy reflexe a hodncoení kvality výuky), reflektuje zkušenosti studentů z Náslechové praxe - bakalářské.
- Teacher: Pešková Michaela
Cílem je rozvíjení řečových dovedností a jazykových prostředků, rozvíjení slovní zásoby a procvičování gramatických a pravopisných jevů v mluveném i písemném projevu (s přihlédnutím k návaznosti na probíranou látku v předmětu Morfologie RJ 1); rozšíření vědomostí z reálií, dále rozvíjení povědomí o ruské kultuře (četba a rozbor textu v rámci doporučené četby). Výuka se zaměřuje na témata: člověk a jeho zevnějšek, charakterové vlastnosti, zdraví člověka a lékařská péče. Studenti dosahují jazykové úrovně B2.2. V oblasti reálií se přednášky zaměřují na vybrané aktuální okruhy ze života ruské společnosti a uvádějí je širších a hlubších historicko-politicko-ideových souvislostí a interdisciplinárních vztahů. Vysvětlují obecné interkulturní jevy (národnostní identita, mentální mapování, utváření etnostereotypů a národních imagí, kulturní šok). Obsah předmětu je částečně proměnlivý a odvíjí se od aktuální společenské a politické situace v RF. Na seminářích studenti prezentují své referáty a pracují s autentickými zpravodajskými a publicistickými texty a texty precedentními. Provádějí kvantitativní a kvalitativní monitoring českých médií ve vztahu k Rusku a rešerše ruských zpravodajských portálů. Jsou vedeni k efektivnímu získávání a vyhodnocování informací, učí se práci se zdroji. Je poukazováno na různost interpretací jedné a téže události. Aktivity na seminářích podněcují kritické myšlení, zlepšují prezentační dovednosti studentů. Předmět zakládá interkulturní kompetenci, vede ke kýženým interkuluturním postojům a sebereflexi. Jsou procvičovány všechny řečové dovednosti v ruštině.
- Teacher: Pešková Michaela
Předmět je vstupním kurzem Didaktiky RJ pro SŠ a zaměřuje se na obecnější otázky didaktiky cizích jazyků (DCJ). Přednášky definují DCJ jako vědu, vymezují její základní kategorie a pojmy, vystihují její obsah a cíle, určují její vědní horizontální a vertikální "okolí", vztah DCJ k jiným vědám. Ukazují provázanost všech činitelů a podmínek cizojazyčného vyučování-učení. Vysvětlují lingvistické a psychologické základy výuky CJ. Pojmenovávají specifika učitele cizího jazyka, typologizují studenta zejména se zřetelem na kategorii středoškolských studentů, klasifikují učební strategie učení se CJ a autonomní učení. Popisují historický vývoj metod výuky CJ a současné trendy, probírají humanizaci cizojazyčného vyučování. Věnují se fenoménu mnohojazyčnosti a specifikům výuky ruštiny jako druhého cizího jazyka. Zaměřují se na metodiku výuky CJ v počáteční i pokročilejší fázi. Vedou studenty ke zvládnutí základní terminologie lingvodidaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině. Minimálně jednu přednášku nebo jeden seminář vede odborník z praxe jako workshop. Semináře rozvíjejí praktické didaktické dovednosti studentů s pedagogickou reflexí a sebereflexí v rámci mikrovýstupů. Důraz je kladen na práci s učebnicemi používanými ve školní praxi s oporou o interaktivní tabuli. Studenti pracují s RVP a ŠVP. Zkoušejí a diskutují vybrané metody a didaktické postupy. Zakládají si portfolio budoucího učitele cizích jazyků (EPOSTL). Předmět je zařazen v souběhu s předmětem Obecná didaktika pro střední školy. Studenti konfrontují a prohlubují nabyté znalosti a dovednosti z obecné didaktiky s obsahem oborové didaktiky a aplikují je ve svém aprobačním předmětu s vyústěním v mikrovýstupech (využití různých organizačních forem vyučování, organizace průběhu vyučovací hodiny, metody výuky, motivace). Oborová didaktika ruštiny představuje práci učitele v celé její komplexnosti se zdůrazněním specifik role učitele ruského jazyka na SŠ. S oporou o výklady v obecné didaktice jsou prováděny rozbory kurikulárních dokumentů pro ruštinu jako druhý cizí jazyk. Ze souběžného předmětu Pedagogická psychologie A využívá předmět zejména znalosti a dovednosti týkající se osobnosti učitele, žáka a stylů učení.
- Teacher: Pešková Michaela
Předmět je vstupním kurzem Didaktiky RJ pro ZŠ a zaměřuje se na obecnější otázky didaktiky cizích jazyků (DCJ). Přednášky vymezují základní kategorie a pojmy DCJ, vystihují její obsah a cíle, určují její vědní horizontální a vertikální "okolí", vztah DCJ k jiným vědám. Ukazují provázanost všech činitelů a podmínek cizojazyčného vyučování-učení. Vysvětlují lingvistické a psychologické základy výuky CJ. Pojmenovávají specifika učitele cizího jazyka, typologizují žáka zejména se zřetelem na starší školní věk, klasifikují učební strategie učení se CJ a autonomní učení. Popisují historický vývoj metod výuky CJ a současné trendy, probírají humanizaci cizojazyčného vyučování. Věnují se fenoménu mnohojazyčnosti a specifikům výuky ruštiny jako druhého cizího jazyka. Zaměřují se zejména na metodiku počáteční výuky ruského jazyka. Vedou studenty ke zvládnutí základní terminologie lingvodidaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině. Minimálně jednu přednášku nebo jeden seminář vede odborník z praxe jako workshop. Semináře rozvíjejí praktické didaktické dovednosti studentů s pedagogickou reflexí a sebereflexí v rámci mikrovýstupů , a to pro počáteční fázi výuky ruštiny na ZŠ. Důraz je kladen na práci s učebnicemi používanými ve školní praxi a na vytváření podkladů pro multisenzorické učení s oporou o interaktivní tabuli. Studenti pracují s RVP a ŠVP. Zkoušejí a diskutují vybrané metody a didaktické postupy. Zakládají si portfolio budoucího učitele cizích jazyků (EPOSTL). Předmět je zařazen v souběhu s předmětem Obecná didaktika pro základní školy. Studenti konfrontují a prohlubují nabyté znalosti a dovednosti z obecné didaktiky s obsahem oborové didaktiky a aplikují je ve svém aprobačním předmětu s vyústěním v mikrovýstupech (využití různých organizačních forem vyučování, organizace průběhu vyučovací hodiny, metody výuky, motivace). Oborová didaktika ruštiny představuje práci učitele v celé její komplexnosti se zdůrazněním specifik role učitele ruského jazyka na ZŠ. S oporou o výklady v obecné didaktice jsou prováděny rozbory kurikulárních dokumentů pro ruštinu jako druhý cizí jazyk. Ze souběžného předmětu Pedagogická psychologie A využívá předmět zejména znalosti a dovednosti týkající se osobnosti učitele, žáka a stylů učení.
- Teacher: Pešková Michaela