Cílem je podat základní znalosti o buňce jako stavební jednotce organismů.
ohledem na jejich působení na 1. stupni základní školy. Výuka je zaměřena, podobně jako v předchozím semestru, na analýzu vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět s důrazem na integrovanou výuku v tematických okruzích Rozmanitost přírody, Lidé kolem nás, Člověk a jeho zdraví. Po absolvování bude student schopen sestavit a zrealizovat vlastní hodiny výuky ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Důraz je kladen na odbornou a didaktickou reflexi vybraných témat ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a na praktické aplikace využitelné ve výuce. Pozornost je zaměřena i na procesuální stránku výuky s využíváním aktivizujích forem a metod výuky (badatelství, pozorování, morfologická cvičení, kooperativní a projektové vyučování apod.) a využívání materiálních didakatických prostředků specifických pro přírodovědné vyučování, včetně učebních textů. Součástí výuky je i analýza vybraného regionu a jeho regionálních přírodovědných zvláštností. Témata přednášek a seminářů budou využívat multilaterálních mezipředmětových vazeb formou vzorových témat z RVP ZV tak, aby bylo možné studentům ukázat nejen teoreticky, ale zejména na seminářích prakticky, jak využívat různé způsoby integrování učiva na 1. stupni základní školy.
Historický přehled názorů na evoluci organismů (lamarkismus darwinismus, neodarwinismus, neolamarkismus, punktualismus, neutralismus, kreacionismus aj.). Genotyp, fenotyp, adaptace. Mikroevoluční mechanismy. Mikroevoluce (koevoluce, variabilita populací, kliny, poddruhy). Speciace (biologický a evoluční druh, agamospecies, druhy speciací, RIM, mechanismy štěpné speciace). Makroevoluce (evoluční trendy, velké evoluční novinky, ontogeneze a fylogeneze, fylogenetické zákony, průběžné a hromadné extinkce, rychlost evoluce, gradualismus a punktualismus aj.). Molekulární evoluce. Hlavní etapy evoluce života na Zemi: vznik života, vznik mnohobuněčnosti, vznik skeletu, evoluční fauny a flóry.
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy fyziologie rostlin.
Biologie jako věda. Cytologie a histologie. Základy anatomie a fyziologie člověka (soustava oporná a pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací, nervová aj). Endokrinologie. Genetika člověka. Ontogenetický vývoj člověka.Člověk a životní prostředí.
Seznámit studenty s vybranými oblastmi biologie člověka - především dítěte od narození do období mladšího školního věku. Podat studentům základní přehled oboru zdravotní výchovy s důrazem na děti od narození do mladšího školního věku.
Cílem předmětu je získat základní znalosti o biologii člověka, zdravotnické prevenci, osvojení základních znalostí a dovedností v poskytování první pomoci, osvojení si principů zdravého životního stylu a aplikace výchovy ke zdraví ve své profesi.
Cílem kurzu je seznámit studenty s anatomií a morfologií rostlin, především cévnatých.
Prohloubit středoškolské znalosti anatomie a fyziologie člověka s důrazem na pochopení účelu anatomických struktur a funkci fyziologicých dějů a navázat teoretické znalosti na praktické. Seznámit studenty s lidskou ontogenezí včetně specifik jednotlivých vývojových fází. Naučit studenty základy první pomoci, péči o zdraví a seznámit je s vybranými fyzickými a psychickými nemocemi a poruchami, včetně jejich možného vlivu na vzdělávání žáků.
Cílem předmětu Modelové organismy ve výuce biologie je podat přehled o modelových organismech reprezentujících jednotlivé systematické skupiny živých organismů podle moderních systémů. Vytipovat vhodné a běžně dostupné objekty přednostně se vyskytující v ČR. Srovnat s používanými modelovými organismy v učebnicích pro SŠ a ZŠ.
Seznámit studenty se metodami geologického a paleontologického výzkumu v terénu a význačnými geologickými a paleontologickými lokalitami.
Student získá vhled do možnosti biologických pokusů ve škole. Dále přehled o existujících metodických příručkách a návodech, bezpečnosti práce, virtuálních pokusech a prezentacích a pochopí metodiku jejich využití.
Seznámit studenty se základy paleontologie, stratigrafie a historická geologie.
Cílem terénní exkurze je demonstrace různých možností didaktické transformace vědeckých poznatků o rostlinách, houbách, živočiších and geologických jevech pro vzdělávací praxi na základních a středních školách.
Poskytnout studentům základní informace o akademickém prostředí, s metodami vědecké práce, grantovými systémy, hodnocením vědecké práce, přípravou odborného textu a obrazové dokumentace.
Student získá vhled do možnosti biologických pokusů ve škole. Dále přehled o existujících metodických příručkách a návodech, bezpečnosti práce, virtuálních pokusech a prezentacích a pochopí metodiku jejich využití.
Ověřit studentovu schopnost samostatné odborné práce v oboru.
Student získá vhled do didaktiky geologických věd. Dále získá přehled o existujících učebnicích, populární a odborné literatuře a možnostech výuky geologie (metody, prostředky).
Seznámit studenty se procesem fosilizace a historií hlavních skupin rostlin a živočichů v geologické minulosti.