Cílem je podat základní znalosti o buňce jako stavební jednotce organismů.
- Teacher: Pavelka Jaroslav
ohledem na jejich působení na 1. stupni základní školy. Výuka je zaměřena, podobně jako v předchozím semestru, na analýzu vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět s důrazem na integrovanou výuku v tematických okruzích Rozmanitost přírody, Lidé kolem nás, Člověk a jeho zdraví. Po absolvování bude student schopen sestavit a zrealizovat vlastní hodiny výuky ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Důraz je kladen na odbornou a didaktickou reflexi vybraných témat ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a na praktické aplikace využitelné ve výuce. Pozornost je zaměřena i na procesuální stránku výuky s využíváním aktivizujích forem a metod výuky (badatelství, pozorování, morfologická cvičení, kooperativní a projektové vyučování apod.) a využívání materiálních didakatických prostředků specifických pro přírodovědné vyučování, včetně učebních textů. Součástí výuky je i analýza vybraného regionu a jeho regionálních přírodovědných zvláštností.
Témata přednášek a seminářů budou využívat multilaterálních mezipředmětových vazeb formou vzorových témat z RVP ZV tak, aby bylo možné studentům ukázat nejen teoreticky, ale zejména na seminářích prakticky, jak využívat různé způsoby integrování učiva na 1. stupni základní školy.
- Teacher: Koutová Linda
- Teacher: Podroužek Ladislav
Historický přehled názorů na evoluci organismů (lamarkismus darwinismus, neodarwinismus, neolamarkismus, punktualismus, neutralismus, kreacionismus aj.). Genotyp, fenotyp, adaptace. Mikroevoluční mechanismy. Mikroevoluce (koevoluce, variabilita populací, kliny, poddruhy). Speciace (biologický a evoluční druh, agamospecies, druhy speciací, RIM, mechanismy štěpné speciace). Makroevoluce (evoluční trendy, velké evoluční novinky, ontogeneze a fylogeneze, fylogenetické zákony, průběžné a hromadné extinkce, rychlost evoluce, gradualismus a punktualismus aj.). Molekulární evoluce. Hlavní etapy evoluce života na Zemi: vznik života, vznik mnohobuněčnosti, vznik skeletu, evoluční fauny a flóry.
- Teacher: Mergl Michal
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy fyziologie rostlin.
- Teacher: Traxmandlová Iva
Biologie jako věda. Cytologie a histologie. Základy anatomie a fyziologie člověka (soustava oporná a pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací, nervová aj). Endokrinologie. Genetika člověka. Ontogenetický vývoj člověka.Člověk a životní prostředí.
- Teacher: Cholevová Veronika
- Teacher: Traxmandlová Iva
Seznámit studenty s vybranými oblastmi biologie člověka - především dítěte od narození do období mladšího školního věku. Podat studentům základní přehled oboru zdravotní výchovy s důrazem na děti od narození do mladšího školního věku.
- Teacher: Traxmandlová Iva
Cílem předmětu je získat základní znalosti o biologii člověka, zdravotnické prevenci, osvojení základních znalostí a dovedností v poskytování první pomoci, osvojení si principů zdravého životního stylu a aplikace výchovy ke zdraví ve své profesi.
Cílem kurzu je seznámit studenty s anatomií a morfologií rostlin, především cévnatých.
- Teacher: Koutová Linda
- Teacher: Traxmandlová Iva
Prohloubit středoškolské znalosti anatomie a fyziologie člověka s důrazem na pochopení účelu anatomických struktur a funkci fyziologicých dějů a navázat teoretické znalosti na praktické.
Seznámit studenty s lidskou ontogenezí včetně specifik jednotlivých vývojových fází.
Naučit studenty základy první pomoci, péči o zdraví a seznámit je s vybranými fyzickými a psychickými nemocemi a poruchami, včetně jejich možného vlivu na vzdělávání žáků.
- Teacher: Traxmandlová Iva
Cílem předmětu Modelové organismy ve výuce biologie je podat přehled o modelových organismech reprezentujících jednotlivé systematické skupiny živých organismů podle moderních systémů. Vytipovat vhodné a běžně dostupné objekty přednostně se vyskytující v ČR. Srovnat s používanými modelovými organismy v učebnicích pro SŠ a ZŠ.
- Teacher: Cholevová Veronika
- Teacher: Kout Jiří
- Teacher: Kvíderová Jana
- Teacher: Mergl Michal
- Teacher: Traxmandlová Iva
- Teacher: Walter Jan
Seznámit studenty se metodami geologického a paleontologického výzkumu v terénu a význačnými geologickými a paleontologickými lokalitami.
- Teacher: Mergl Michal
Student získá vhled do možnosti biologických pokusů ve škole. Dále přehled o existujících metodických příručkách a návodech, bezpečnosti práce, virtuálních pokusech a prezentacích a pochopí metodiku jejich využití.
- Teacher: Mergl Michal
- Teacher: Vlach Pavel
Seznámit studenty se základy paleontologie, stratigrafie a historická geologie.
- Teacher: Mergl Michal
Cílem terénní exkurze je demonstrace různých možností didaktické transformace vědeckých poznatků o rostlinách, houbách, živočiších and geologických jevech pro vzdělávací praxi na základních a středních školách.
- Teacher: Kout Jiří
- Teacher: Mergl Michal
- Teacher: Traxmandlová Iva
- Teacher: Vágnerová Petra
- Teacher: Walter Jan
Poskytnout studentům základní informace o akademickém prostředí, s metodami vědecké práce, grantovými systémy, hodnocením vědecké práce, přípravou odborného textu a obrazové dokumentace.
- Teacher: Mergl Michal
Student získá vhled do možnosti biologických pokusů ve škole. Dále přehled o existujících metodických příručkách a návodech, bezpečnosti práce, virtuálních pokusech a prezentacích a pochopí metodiku jejich využití.
- Teacher: Mergl Michal
Ověřit studentovu schopnost samostatné odborné práce v oboru.
- Teacher: Mergl Michal
Student získá vhled do didaktiky geologických věd. Dále získá přehled o existujících učebnicích, populární a odborné literatuře a možnostech výuky geologie (metody, prostředky).
- Teacher: Mergl Michal
Seznámit studenty se procesem fosilizace a historií hlavních skupin rostlin a živočichů v geologické minulosti.
- Teacher: Mergl Michal