Cílem obecné didaktiky v teoretické rovině je objasňování klíčových didaktických pojmů, jako jsou vzdělání, výchova, vyučování, učení a další, a rozpracovávání teorií vztahujících se k vyučování a učení. Didaktika je také pro učitele profesní vědou, která umožňuje učiteli jednání ve výuce vztahovat k intersubjektivně uznávaným měřítkům. Didaktická teorie může učiteli poskytnout oporu při řešení každodenních problémů ve výuce.
- Teacher: Pavla Soukupová
Cílem předmětu je nabídnout studentům/-kám základní představu pedagogiky jako vědy o výchově a vzdělávání v kontextu současné společnosti. V předmětu se zaměříme na podrobný rozbor obsahu obecné a srovnávací pedagogiky a budeme rozvíjet znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta v těchto pedagogických disciplínách. Předmět je propedeutikou pro další studium ostatních pedagogických disciplín.
- Teacher: Roman Černík
- Teacher: Markéta Zachová
Prokázat odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti k reflexi a hodnocení kvality výuky a rozvinout dovednosti k profesionálně efektivnímu propojování teorie s praxí. Dílčí cíle jsou zaměřeny na rozvoj schopností studentů pro analýzu edukačního procesu, pro vyhodnocení jeho přínosných a slabých stránek a pro využití získaných poznatků ke zlepšování kvality výuky.
- Teacher: Jan Slavík
- Teacher: Pavla Soukupová
Uvedení studentů do systému komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v duchu současného integračního a inkluzivního paradigmatu speciální pedagogiky. V obsahu je kladen důraz na pochopení specifik vztahu minorit lidí s jednotlivými typy postižení a intaktní majority. Studentům bude představena historie vztahu společnosti k lidem s postižením, budou seznámeni se základní terminologií, s interdisciplinárním konceptem oboru a jeho strukturou, získají základní orientaci v relevantní legislativě a v systému péče ve školství.
- Teacher: Šárka Káňová
- Teacher: Jan Šiška
- Teacher: Josef Slowík
- Teacher: Pavla Soukupová
Students will be able to discuss relevant English terminology and concepts used in Special and Inclusive Education internationally.
- Teacher: Šárka Káňová
- Teacher: Martin Mwongela Kavua
Students will be able to discuss and demonstrate knowledge and skills used to support learners with diverse needs in special and inclusive settings.
- Teacher: Šárka Káňová
- Teacher: Martin Mwongela Kavua
Students will able to critique peer reviewed articles on Special and Inclusive Education in English.
- Teacher: Šárka Káňová
- Teacher: Martin Mwongela Kavua
Kurz poskytuje studentům prostor pro reflexi a rozvoj profesních kompetencí pedagoga předškolního vzdělávání, zejména pedagogické a didaktické. Student se bude podílet na průběhu edukačního procesu ve vybrané MŠ, praktickými pokusy si ověří své teoretické znalosti. Zkušenosti z kurzu přispívají k tomu, že si student zpřesňuje svůj vztah k profesi učitele MŠ.
- Teacher: Ondřej Koželuh
- Teacher: Eva Koželuhová
- Teacher: Milan Podpera
- Teacher: Pavla Soukupová
Student absolvuje třináct dní praxe ve vybrané mateřské škole, kde pod odborným vedením připravuje, realizuje a analyzuje svou pedagogickou práci z pozice asistenta pedagoga. Praxe mu umožňuje další profesní růst a rozvíjí jeho pedagogické, psychosociální a komunikativní kompetence.
- Teacher: Ondřej Koželuh
- Teacher: Milan Podpera
V průběhu náslechové praxe na různých typech MŠ studenti se seznámí s různými možnostmi naplňování RVP PV. V daném zařízení budou pozorovat průběh pedagogického procesu, dle situace a svých osobních dispozic se budou pokoušet navázat komunikaci s dětmi. Tématem následných diskusích bude analýza pozorovaného a prožitého.
- Teacher: Ivana Bečvářová
- Teacher: Ondřej Koželuh
- Teacher: Eva Koželuhová
- Teacher: Milan Podpera
- Teacher: Pavla Soukupová
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi, dovednosti a také praktickými zkušenostmi potřebnými k přípravě a realizaci školního ozdravného pobytu v přírodě pro děti předškolního věku.
- Teacher: Ondřej Koželuh
Cílem předmětu je blíže seznámit účastníky s vybranými alternativními a inovativními směry. Student v rámci kurzu absolvuje exkurzi do jím vybraného předškolního vzdělávání alternativního směru.
- Teacher: Eva Koželuhová
Kurz navazuje na znalosti nabyté v předmětu Didaktika rozvoje čtenářské pregramotnosti a prohlubuje je. Cílem kurzu je prohloubit znalosti a dovednosti studentů v oblasti podpory rozvoje čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku. Studenti vypracovávají vlastní portfolio literárních textu pro děti předškolního věku , navrhují vlastní aktivity pro rozvoj jazyka, komunikace, čtenářských dovedností, zpracovávají literární text dle vlastního výběru s využitím vhodných čtenářských strategií. Veškeré poznatky integrují do podoby vzdělávacího celku.
- Teacher: Eva Koželuhová
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi potřebnými k rozvoji dětí předškolního věku v oblasti přírodních a společenských věd. Student si osvojí základy didaktiky předmětů o přírodě a společnosti v předškolním vzdělávání. Po absolvování kurzu dokáže koncipovat vzdělávací celek zaměřený na některou z oblastí přírodních a společenských věd.
- Teacher: Zdeňka Kielbusová
- Teacher: Eva Koželuhová
Cílem kurzu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi potřebnými pro naplňování individuálních vzdělávacích potřeb dětí, včetně dětí, které procházejí náročnými životními situacemi. Studenti budou vedeni k přemýšlení a reflexi o nastavení podmínek v předškolním vzdělávání a volbě vhodných vzdělávacích témat a metod. Budou diskutována aktuální společenská témata, která vstupují do vzdělávání, a způsob, jakým na ně může předškolní pedagog reagovat.
- Teacher: Eva Koželuhová
- Teacher: Kateřina Kubíková
Cílem předmětu je získat potřebné znalosti a dovednosti potřebné pro realizaci projektového vzdělávání v praxi mateřských škol. Studenti se seznámí s přínosy projektového vzdělávání pro děti a s možnostmi, jak tuto vzdělávací strategii využít v praxi mateřské školy.
- Teacher: Eva Koželuhová
Cílem kurzu je seznámit studenty s aktuálním pojetím čtenářské pregramotnosti v širším kontextu. Studenti získají znalosti o rozvoji řeči a komunikace dětí v předškolním věku, rozvoji předčtenářských dovedností a budou se orientovat v dětské literatuře. Získají dovednosti potřebné k aplikaci teoretických poznatků do praxe v rámci pedagogického plánování.
- Teacher: Eva Koželuhová
Cílem předmětu je uvést účastníky do problematiky řízení mateřské školy jako instituce. Seznámit účastníky s požadavky na funkci ředitele, souvisejícími právními předpisy k předškolnímu vzdělávání. Vybavit je poznatky a dovednostmi, které jim umožní úspěšně absolvovat přijímací řízení, vytvořit koncepci školy, prezentovat své vize.
- Teacher: Eva Koželuhová