Cílem předmětu je uvést studenty do kognitivní vědy a přiblížit jim z různých perspektiv věd o mysli, jak lidská mysl funguje. V průběhu kurzu budou tak studenti seznámeni s vysoce interdisciplinární disciplín zahrnující celou řadu témat a výzkumných programů z různých oborů, včetně filozofie, informatiky, kognitivní psychologie, neurověd, behaviorální ekonomie a lingvistiky. Dále budou představeny základní pojmy a strategie zaměřené na vysvětlení lidské mysli. Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.

Studenti se na základě četby filozofických textů seznamují s relevantními reflexemi česko-německých vztahů; důraz je kladen na vztah témat k česko-bavorskému kontextu.

Uvést studenty do četby odborných německých textů z oblasti humanitních věd, především filosofie, religionistiky, estetiky a historie. Aktivovat jejich dosavadní znalosti německého jazyka a upevnit je četbou méně náročných odborných textů, na nichž si student osvojí základní odbornou německou terminologii humanitních věd. Připravit studenty k úspěšnému zvládnutí předmětu KFI/NOH.

Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou studia humanitních věd. Po teoretické stránce získá student základní vhled do studia humanitních disciplín. V rámci praktických dovedností se student seznámí s formálními aspekty psaní odborného textu a se základy ústní prezentace svých výsledků. Po absolvování kurzu by měl být student schopen samostatně vypracovat seminární práci dle požadavků kladených na odborné texty v humanitních vědách a být schopen formulovat hlavní myšlenky formou ústní prezentace.
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními zásadami vědecké práce, uvést do odborného diskursu humanitního zaměření (se zaměřením na filosofii) a jeho metodologie. Cílem je dále seznámit se zásadami zpracování a interpretace odborných humanitních textů, technikou psaní studentských odborných prací a zásadami prezentace odborného problému z oblasti humanitních věd.
Cílem předmětu ověřit studentovu schopnost nezávislé tvůrčí a výzkumné činnosti, která odpovídá jeho studijnímu oboru a budoucímu profesnímu zaměření. Důraz je kladen na kritický výběr metod, vytváření odpovídajícího teoretického zázemí, důkladnou analýzu teoretických a empirických podkladů a na studentův vlastní přínos k řešení tématu.
Cílem předmětu je dovést studenta ke zpracování samostatného badatelského úkolu, projektu či studie ve vazbě k diplomové práci (zvl. vyžaduje-li diplomní téma sběr informací či praxi v kulturní či jiné instituci, kontakt s archivem, odbornou veřejností apod.). Student je veden ke kreativnímu využití metodologické přípravy z dosavadního studia a ke kontinuálnímu soustředění na diplomní téma. Také důraz na formálně správné zacházení s informačními zdroji posílí studentovo zvládnutí základů vědecké práce. Student si předmět zapisuje v akademickém roce, ve kterém odevzdává kvalifikační práci.
Cílem předmětu je seznámit studenty s interdisciplinárním oborem kognitivních věd. Zvláštní pozornost bude věnována těmto disciplínám zakládajícím současný výzkum lidské mysli: kognitivní psychologii, neurovědám a lingvistice, okrajově pak filosofii mysli a umělé inteligenci. Kurz předpokládá, že studenti budou seznámeni s klasickými texty a tématy ve filosofii mysli a v umělé inteligenci. Kurz je zaměřen jak na standardní přístupy, tak na aktuální debaty v jednotlivých disciplínách. Jsou vysvětleny konkrétní metody, přístupy, koncepty a teorie těchto základních disciplín. Část kurzu proběhne formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu.
Cílem předmětu je představit studentům základní filosofické koncepce fenomenologie a hermeneutiky. Studenti budou uvedeni do ontologické, epistemologické či etické problematiky daných směrů. Na základě seminární práce se obeznámí s vybranými klíčovými texty, pomocí nichž budou zkoumat konkrétní rysy fenomenologie a hermeneutiky. Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky filozofie mysli, především do vztahu mysli a těla. Kurz je zaměřen na prozkoumání a zhodnocení této tematiky ve třech obdobích: koncepce rané a novověké, položení základů samostatné badatelské oblasti v 19. století, současná filosofie mysli. V rámci kurzu budou studentům představena díla zásadních autorů zabývajících se filosofií mysli a bude provedena analýza a zhodnocení konkrétních částí těchto děl.

Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem estetických názorů od antiky po současnost. Vymezit předmět estetiky. Představit studentům antické, středověké a renesanční pojetí krásy. Uvést studenty do problematiky estetiky klasicismu a osvícenství. Popsat vývoj estetiky v období německé klasické filozofie a v 19. století. Analyzovat významné estetické proudy 20. století. Studenti budou též seznámeni s pojmy, se kterými pracuje současná estetika, s pojmy estetický postoj a estetický objekt. Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky studia dějin výtvarného umění, představit základní metodické přístupy a podat přehled o hlavních tématech výzkumu a různých praktických aspektech uměleckohistorické práce na příkladech umění od středověku do počátku moderní doby.

Seminární cvičení rozvíjejí vybrané problémy spojené s dějinami umění, poznáním, analýzou a interpretací uměleckého díla, a to jak v rámci jednotlivých uměleckých stylů, tak na konkrétních problémech napříč styly. Dále se student seznámí se základními principy památkové péče a současného muzejnictví. Součástí semináře je návštěva Západočeské galerie v Plzni, případně další sbírkotvorné instituce.

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky analytické filozofie a představit jim souvislý přehled analytické filozofie, od jejího založení (G. Frege, B Russell, L. Wittgenstein, G, E. Moore) až po současné rozdělení analytické filozofie na filozofii jazyka, filozofii logiky a filozofii mysli. Podat jim systematický přehled témat, jimiž se analytická filozofie zabývá. Představit filozofické problémy jako problémy jazyka. Rozebrat a zhodnotit zásadní směry a systémy uvnitř analytické filozofie, jejich hlavní představitele, myšlenky a pohled na svět. Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.

Předmět má přispět k osvojení znalosti relevantních etických teorií od starověku až po 20. století reagujících na aktuální praktické i teorietické problémy. Absolventi a absolventky budou schopni porozumět odlišným přístupům na základě znalosti jejich východisek, interpretovat jejich závěry a rozvíjet kritický úsudek. Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.

Uvést studenty do četby odborných ruských textů z oblasti humanitních věd, především filosofie, religionistiky, estetiky a historie. Aktivovat jejich dosavadní znalosti ruského jazyka a upevnit je četbou méně náročných odborných textů, na nichž si student osvojí základní odbornou ruskou terminologii humanitních věd. Připravit studenty k úspěšnému zvládnutí předmětu KFI/ROH.

Cílem předmětu je představit studentům základní koncepce současného filosofického bádání. Studenti budou uvedeni do aktuálně diskutovaných ontologických, metodologických a etických otázek. Na základě seminární práce se obeznámí s vybranými klíčovými texty, pomocí nichž budou zkoumat konkrétní rysy současného filosofického myšlení.
Předmět je určen pro zahraniční studenty (Erasmus) a je vyučován výhradně v anglickém jazyce. Cílem kurzu je seznámit studenty s filosofií jazyka z různých úhlů pohledu. Kurz pokrývá klasické a současné přístupy k významu, vybrané otázky v pragmatice a analýze modality, a také některé empirické otázky zkoumání jazyka. Důležité ohnisko kurzu je vzájemný vliv a vzájemná relevance filosofických a empirických přístupů k jazyce.
Cílem předmětu je naučit studenty práci s německy psanými texty z oboru filosofie jakožto doplňujícím materiálem při interpretaci zejména pramenného filosofického textu v českém překladu a naučit je tak základním pravidlům kritické práce s textem a principům kritického překladu. Proto budou studenti rovněž seznámeni s charakteristickou německou filosofickou terminologií stejně jako s problematikou tradiční filosofické terminologie převedené do němčiny.

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky teoretických otázek jazyka. V jeho průběhu by měli zkoumat základní problémy spojené s filozofií jazyka, např. jeho strukturu, funkci, sémantiky a syntaxe jazyka, vztah jazyka a člověka, myšlení atd.

Cílem předmětu je seznámit studenty s dějinami filozofie a základními filozofickými koncepcemi antiky a středověku. Představit studentům zásadní osobnosti filozofie antiky a středověků, jejich díla, myšlenky stejně jako jejich vliv na vývoj kultury a přírodních i společenských věd. Studenti se naučí s porozuměním užívat periodizaci antické a středověké filosofie a porozumět relevantním filosofickým pojmům v jejich historickém vývoji. Obeznámí se s vybranými klíčovými texty, pomocí nichž budou zkoumat konkrétní rysy antické a středověké filozofie.