Cílem kurzu je seznámit studenty na příkladu šamanismu/neošamanismu s problematikou setkávání a míšení kultur, vzniku globálního náboženského diskursu a tvorby identity v znovu-zakouzleném světě. Kurz je zaměřen na pochopení nativistických a revitalizačních hnutí usilujících o obnovu původní kultury a náboženství v kontextu postkoloniálního, postmoderního a globalizovaného světa - od etnických obrození vzdálených kultur po spirituální oživení evropských pohanských tradic. Zvláštní důraz bude kladen na rozbor vztahu náboženství domorodých kultur světa a západní alternativní religiozity, jejich vzájemného ovlivňování a proměn.

Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky teorie migrací, seznámení s vybranými příklady migračních pohybů a osvojení si základních informací etnografické, demografické, geografické a historické provenience k tématu. V čem spočívá specificky etnologický příspěvek ke studiu této problematiky? Co může zajímat etnologa v komunitách vzniklých v důsledku migrací? V čem spočívá studium migrací v kontextu evropské etnologie. S jakými teoretickými přístupy se lze setkat v rámci reflexe masových migrací? Migrace budou probírány jak z hlediska historického, tak v kontextu aktuálních migračních pohybů, tzn. jako formující faktory dnešní etnické struktury Evropy.

The course is offered to foreign students. The course is taught in English only. The goal of this course is to enable the students to orientate in the basic terminology, concepts and theory of cultural anthropology; to familiarize them with the work of the most important anthropologists; to present them the key anthropological publications and to show examples of anthropological research of various kinds of societies. In the framework of this course, the anthropological theory of culture and the related terminology will be explained. In conclusion to the theories of culture and society, other fields of study of classical anthropology, like kinship, economic, political, and religious systems as well as the relationship between language and culture will be explained. Apart from classical themes and approaches, the possibilities of study of the modern complex societies will be presented. Particular ethnographical and historical examples, related publications and important researchers will be presented for each of the topics.

Cílem předmětu je (v návaznosti na přednášky LVA1 a LVA2) studium lidské variability na genetické úrovni a sledování vztahu k variabilitě na kulturní úrovni. Snahou je představit biologický podklad dědičnosti v kontextu společenských věd. Součástí je i popis principů současných základních biotechnologií používaných v genetickém výzkumu a diskuze nad jejich společenskými souvislostmi.

Retrospektivní antropologie se zabývá lidskou biokulturní diverzitou v minulosti. Studuje člověka skrze jeho pozůstatky a rekonstruuje život jednotlivců i celých populací. Retrospektivní antropologie je kumulativním produktem různých oborů, zahrnuje studium biologické antropologie, humánní osteologie, tafonomie, bioarcheologie, paleoantropologie, funerální archeologie, forenzní antropologie, paleopatologie, paleodemografie a ekologie člověka. Cílem kurzu je ukázat studentům spektrum subdisciplín v širší perspektivě, které společně vytvářejí multidisciplinární obor Retrospektivní antropologie.

Tento kurz je určen zahraničním studentům a pokrývá řadu současných antropologických témat vztažených k regionu střední a východní Evropy (včetně Balkánu). Studenti si dle svého zájmu a odborného zaměření zvolí jedno z nabízených témat. Kurz nabízí jak základní přehled o kulturních, jazykových, etnických ad., specifikách daného regionu, tak ukázku toho, jak lze na tento region aplikovat současné antropologické perspektivy. Kurz pokrývá témata, jako je etnicita, příbuzenství, multikulturalismus, sociální vyloučení, antropologie Romů/Cikánů, či tranzice a postsocialismus.

Předmět je určen pro navazující studijní program. Cílem kurzu je rozšířit studentům archeologie základní znalosti anatomie lidské kostry o přehled metod, které umožňují lidské kostrové pozůstatky vyžít při rekonstrukci života v minulosti. V první části kurzu si studenti osvojí metody odhadu základních biologických parametrů z lidské kostry, kterými jsou pohlaví, věk a výška jedince. V druhé části kurzu se studenti zaměří na bioarcheologii, jako multidisciplinární vědu integrující řadu paleobiologických disciplín pro použití k rekonstrukci lidského života v minulosti. Studenti budou seznámeni se znaky kostry, které slouží pro rekonstrukci subsistenčního chování, výživy, mobility, příbuzenských vazeb a dalších aspektů života v minulosti.

Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do světa paleoantropologie a studia lidské evoluce. Paleoantropologie je ve svém jádru holistická a multidisciplinární věda, která shrnuje poznatky lidských paleontologů, archeologů, geologů, zoologů, botaniků a genetiků. Stejně tak je podstatně obohacena ze strany primatologie, taxonomie, systematiky, etnologie a etnoarcheologie. Všechny tyto disciplíny pomáhají vytvářet jednotný obraz toho, jak žili naši předci a jak byla utvářena variabilita dnešních lidí skrze adaptační procesy. Zaměření tohoto kurzu bude primárně na fosilní záznam předků dnešního člověka (lidská paleontologie), nicméně budou diskutovány i poznatky výše zmíněných disciplín v kontextu holistického bádání o naší evoluci.

Studenti si v rámci předmětu osvojí postupy a možnosti pro prezentaci kulturního dědictví česko-bavorského pohraničí. V přednáškách pak předmět představí specifika kulturního dědictví této oblasti i jeho výzkumu a dokumentace.
Cílem tohoto kurzu je uvést studenty bakalářského stupně studia do základní orientace v konceptech a pojmech antropologického studia rodiny, příbuzenství, genderu a sociálních sítí. Student se v průběhu kurzu seznámí se základními teoretickými východisky sociálních věd (sociální antropologie, historická demografie, historická antropologie) při studiu rodiny a genderu, osvojí si základní terminologii a znalost nejdůležitějších konceptů (gender, příbuzenství, manželství, rodina, domácnost, rezidence). Pozornost bude věnována též vývoji konceptu rodiny a manželství v evropském prostoru, konceptům prokreace, otázce těla a tělesnosti a jejich vztahů ke konstituci sociálních sítí a příbuzenských vztahů v komparativní perspektivě.

Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského studia. Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy a diskusemi v rámci recentního antropologického výzkumu náboženství a rituálu. Důraz bude kladen na představení základních epistemologických východisek, teoretických přístupů a metodologických postupů tvarujících práci současných antropologů náboženství.

Cílem tohoto kurzu je uvést studenty bakalářského stupně studia do základní orientace v konceptech a pojmech antropologického studia rodiny, příbuzenství, genderu a sociálních sítí. Student se v průběhu kurzu seznámí se základními teoretickými východisky sociálních věd (sociální antropologie, historická demografie, historická antropologie) při studiu rodiny a genderu, osvojí si základní terminologii a znalost nejdůležitějších konceptů (gender, příbuzenství, manželství, rodina, domácnost, rezidence). Pozornost bude věnována též vývoji konceptu rodiny a manželství v evropském prostoru, konceptům prokreace, otázce těla a tělesnosti a jejich vztahů ke konstituci sociálních sítí a příbuzenských vztahů v komparativní perspektivě.

Tento předmět je určen pro studenty navazujicícho/magisterského studia. Cílem kurzu je seznámit studenty s jevy a procesy, které souvisí s reprodukcí minulých populací. Pozornost bude věnována jak biologické stránce reprodukce, tak stránce sociální, která určuje míru a formu naplnění biologických možností. Student se seznámí se způsoby, kterými lze z antropologických údajů o kostře člověka (věk, pohlaví atd.) odhadnout demografické parametry minulých populací (plodnost, úmrtnost atd.). Diskutovány budou možnosti a restrikce metod kosterní antropologie a tafonomie a důsledky těchto omezení v interpretaci minulosti. Problémové okruhy budou vysvětlovány na příkladech pravěkých a středověkých populací Evropy a Ameriky.
Tento předmět je určen pro studenty navazujícího/magisterského studia. Cílem kurzu je prakticky podat studentům přehled analýz kvantitativních dat, které navazují na základní statistické metody. Kurz se věnuje hodnocení kontingenčních tabulek, analýze rozptylu, regresní analýze, logistické regresi a podle času bude prostor věnován i úvodu do mnohorozměrných statistických metod (faktorová, shluková a diskriminační analýza). Všechny probírané metody tvoří pevnou součást balíku běžně používaných kvantitativních metod a jen těžko se lze bez jejich znalosti orientovat v publikované antropologické literatuře či vést vlastní kvantitativní výzkum. Kurz je určen pro studenty antropologie či jiných společenských disciplín. Důraz je kladen na intuitivní pochopení zákonitostí analýz a především na praktickou interpretaci výsledků. Čas je věnován rozboru výsledků analýz publikovaných v článcích, pochopení tabulek a grafů. K úspěšnému absolvování kurzu nejsou vyžadovány podrobné znalosti matematiky.

Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem kurzu je pracovat s vizuální stránkou prezentace kvantitativních antropologických dat. Snahou je zdokonalit schopnost zvýraznit a zjednodušit souhrnnou informaci v datech ve formě grafu nebo tabulky a to jak pro odborné tak pro populární účely nebo média. Dalším úkolem je poradit si s interpretací již publikovaných grafů a tabulek a umět kriticky posoudit jejich kvalitu. Kurz se téměř zcela vyhýbá statistické teorii a soustřeďuje se plně na praktickou stránku vizualizace dat.

Kurz je úvodem do kvantitativních analýz v antropologii. Cílem je především praktické používání metod sumarizace a vizualizace vstupních dat do formy grafů a tabulek. Naznačeny jsou rovněž principy kvantitativního zobecňování, tj. způsobů jakými lze z vlastností řádově desítek až stovek respondentů výběrových šetření odhadnout vlastnosti řádově miliónů lidí z celé populace. Pro absolvování kurzu stačí základní matematické znalosti, výuka je vedena intuitivní formou. Problémy jsou vysvětlovány na příkladech blízkých studentům sociální a kulturní antropologie.

Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem předmětu je seznámit studenty s běžným chodem organizací a institucí, jejichž náplň činnosti se úzce dotýká oblasti jejich studia (jedná se zejména o neziskové organizace, vybrané příspěvkové organizace, výzkumné agentury, organizace státní správy a místní samosprávy aj.). V průběhu praxe si studenti osvojují praktické dovednosti, které doplňují teoretické poznatky získané v rámci studia. Studenti získají praktické zkušenosti i kontakty využitelné v jejich dalším profesním životě.
Cílem předmětu je seznámit studenty s dovednostmi využitelnými v praktické sféře, ať už na poli sociokulturní či biologické antropologie. Studenti se v rámci kurzu seznámí s běžným chodem organizací a institucí, jejichž náplň činnosti se úzce dotýká oblasti jejich studia (jedná se zejména o neziskové organizace, vybrané příspěvkové organizace, výzkumné agentury, muzea, organizace státní správy a místní samosprávy aj.). V průběhu praxe si studenti osvojují praktické dovednosti, které doplňují teoretické poznatky získané v rámci studia. Studenti získají praktické zkušenosti i kontakty využitelné v jejich dalším profesním životě. Výběr organizace, kde bude praxe vykonávána, si student volí dle svého zájmu a se zohledněním toho, zda se ve svém profesním životě chtějí věnovat sociokulturní antropologii nebo biologické antropologii. Předmět je určen i pro ty studenty, kteří se namísto praxe v organizaci účastní terénního archeologicko-antropologického výzkumu a seznámí se tak s metodickými postupy terénní antropologie.

Cílem kurzu je seznámit studující s tématy, metodami a koncepty ekonomické antropologie. V kurzu se budeme zabývat ekonomickými otázkami souvisejícími s výrobou, distribucí a spotřebou v nezápadních stejně jako v západních společnostech. Budeme uvažovat o různých ekonomických fenoménech, které zahrnují směnů darů a komodit, roli práce a peněz, utváření hodnoty, a také širšími souvislostmi, které se týkají globalizace, konzumní společnosti, klimatických změn či spirituality. Součástí bude také debata o způsobu, jakým současné kapitalistické ekonomiky formují jiné aspekty společnosti a kultury. Prostřednictvím četby prací ekonomických antropologů si budeme všímat růzností lidských preferencí, voleb, chování, zvyků, aktivit a institucí, které se vztahují ke zdrojům a jejich produkci, spotřebě, směně a investici.

Předmět je zaměřen na představení etnografického/terénního výzkumu jako klíčového metodologického nástroje sociální/kulturní antropologie. Cílem předmětu je získat základní přehled o podobě, postupech a metodologických obtížích etnografického výzkumu jak formou přednášek a četby odborných textů, tak prostřednictvím vlastního terénního výzkumu. Etnografický výzkum bude představen na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury, ale také v podobě prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy. V rámci kurzu se budeme zabývat také problematikou vstupu do terénu, identity výzkumníka, etiky výzkumu a publikace dat. Pozornost bude věnována též schopnosti formulovat výzkumný problém, napsat výzkumný návrh a naučit se správně citovat odbornou literaturu. Nedílnou součástí kurzu bude provedení vlastního terénního šetření na zadané téma, v němž studenti použijí metody zúčastněného pozorování a rozhovoru.