Cílem kurzu je obeznámit studenty s antropologickým studiem jazyka, s pojmy lingvistiky, sémiotiky a analytických přístupů k jazyku a s aplikací lingvistických postupů a modelů v antropologii.

Cílem předmětu je představit teorie a modely, které antropologové používají při studiu ekonomického chování. Studentstvo bude seznámeno s různými způsoby produkce, distribuce, směny a spotřeby v minulých i v současných společnostech, a to v kontextu různých teoretických přístupů. Pozornost bude věnována též problémům, které jsou spojeny s ekonomickým chováním v současné komplexní společnosti.

Cílem předmětu je seznámit studenty s tématem rozvojové spolupráce a humanitární pomoci, a to s ohledem na globálně-politický i lokální kontext. Kurz bude zaměřen na teoretické i praktické otázky spjaté s přípravou a realizací rozvojových a humanitárních operací v různých politických, geografických a sociokulturních souvislostech. Prezentovány budou příklady konkrétních projektů, problematika financování a institucionálního zastřešení rozvojových a humanitárních programů. Studenti budou seznámeni s rozvojovou politikou ČR a s oblastmi zájmu českých nevládních organizací, které působí na poli rozvojové spolupráce, jakož i s problematikou globálního rozvojového vzdělávání a osvěty. V rámci předmětu budou reflektována konceptuální a ideologická východiska uvažování o "rozvoji" a "humanitární pomoci", a to z pozic kritické antropologie a postkoloniálních studií.

Cílem předmětu je dále rozvíjet schopnost porozumět širokému spektru původních anglo-amerických odborných textů z oblasti kulturní a sociální antropologie. Kurz je veden v angličtině.

Cílem přednáškového kurzu bude představit česko-německou koexistenci z perspektivy etnologické reflexe. Zvlástní pozornost bude věnována následujícím tematickým okruhům: Německá jazyková a kulturní oblast, dřívější a současné členění (politické, kulturní jazykové atd.). Stát a kultura v německém (středoevropském) pojetí. Kulturní reálie německy mluvících států. Přehled německých menšin v zahraničí a etnologický zájem o jejich studium. Problematika "etnického vystěhovalectví", tradiční a přistěhovalecké národnostní menšiny ve SRN. Německo jako příklad antropologického studia komplexní (post)industriální společnosti. Současná "německá kulturní studia" v zahraničí. Z hlediska českých zemí bude představeno geografické, kulturní a jazykové členění zdejší německé populace, dějiny německého národopisu v českých zemích a budou probrána i jeho specifika. Kurz uzavřou tematické bloky věnované tragickému vyvrcholení zdejšího "národnostního boje" a demografickým přesunům, které ho doprovázely. Dále budou probrány stereotypní obrazy Němce v dnešním českém prostředí a dřívější i současný výzkum česko-německých interakcí, zejména z pozice interkulturní komunikace.

Předmět seminární formou seznamuje s folkloristikou jako jednou ze základních disciplín antropologických věd. Cílem předmětu je především studenty prakticky seznámit se základními metodami a technikami folkloristického výzkumu s důrazem na terénní práci, včetně jeho etické stránky. Zvláštní důraz klade seminář na dokumentaci, analýzu a interpretaci soudobého folkloru v různých sociálních a kulturních kontextech, ale prezentuje i archivní a historickou dimenzi folkloristické odborné práce. Četba vybraných odborných textů zaměřených na metodologii folkloristické terénní práce je doplněna samostatnou i týmovou prakticky orientovanou terénní dokumentací soudobého slovesného folkloru a exkurzemi.

Cílem předmětu bude seznámit studenty v historické perspektivě s etnickou a národnostní skladbou současné Evropy. Student získá základní přehled o etnické skladbě jednotlivých evropských regionů (včetně evropské části bývalého SSSR). Vedle teritoriální dislokace se seznámí s hlavními problémy etnických, jazykových a náboženských skupin (například vztahem ke státní moci) v příslušných státních celcích (kulturní, politická a ekonomická charakteristika). Přednáška se zaměří rovněž na problematiku novodobé migrace do Evropy (výchozí země, důvody migrace, cíle migrantů, postavení v nových zemích). Kurz seznámí se základními terminologickými definicemi (národ, národnost, etnická skupina, občan, imigrace, integrace, asimilace atd.) a s přehledem základních teoretických přístupů ke studiu nacionalismu a etnické identity. Semináře budou orientovány na praktické seznámení studentů s vybranými aktuálními problémy etnické problematiky skrze řízenou diskuzi a seminární práci.

Cílem předmětu je rozvíjet schopnost porozumět širokému spektru původních odborných písemných a mluvených německých textů z oblasti sociální a kulturní antropologie. Vést studenty k osvojení odborné terminologie a jejímu praktickému využití při odborné prezentaci a vytváření vlastních odborných textů. Seznámit je s gramatickými strukturami a lexikálně stylistickými jevy odborného funkčního stylu. Předmět je vyučován v němčině, předpokládá středně pokročilé znalosti jazyka (B1)

Cílem kurzu je poskytnout přehledový úvod do problematiky materiální kultury, nazírané interdisciplinárním úhlem pohledu jako dynamický kulturní fenomén, tak jak jej v jeho sociálních kontextech chápou soudobé společenské vědy. Zvláštní důraz je kladen na antropologické přístupy, které jsou v posledních desetiletích, po určité revizi "lingvistického obratu", stále výrazněji ovlivňovány "materiálním obratem" a souvisejícími teoretickými a metodologickými inovacemi. Základním posláním kurzu je poskytnout studentům teoretický a metodologický aparát k práci s artefakty a etnografickými daty materiální povahy, a to především v prostředí soudobých komplexní společnosti. Součástí kurzu je také představení oborově blízkých konceptů materiality v evropské etnologii, anglosaských folklorních studiích a kulturně historických oborech, včetně stručného přehledu dějin analytického uchopování artefaktuality v rámci etnografických, antikvářských a muzeologických sběratelských tendencí. Prezentace těchto primárně historizujících a deskriptivních uchopování problematiky je ale v první řadě odrazovým můstkem ke kontextuálnímu a interdisciplinárnímu uvažování o současné materialitě obecně. Seminární část kurzu pak vedle četby klíčových textů definujících proměny paradigmat bádání materiální kultury seznamuje s metodami a technikami terénního výzkumu materiální kultury, včetně jeho etické stránky.

Cílem kurzu bude uvést do problematiky historie a metodologie zmiňovaného přístupu, přičemž zvláštní pozornost bude kladena na možnosti praktického uplatnění Evropské etnologie v českém kontextu. Evropská etnologie (Ethnologia Europaea, EE) jakožto označení metodologicko-teoretického přístupu etnografické práce vstupuje do západoevropského badatelského kontextu zejména od 60. letech 20. století. V jejím rámci došlo nejen k rozšíření tradičního etnografického studia evropských populací, ale také k inovaci vlastního objektu etnologického zájmu. Prostřednictvím "exotizace" oblastí, které se dříve zdály být známé, a nebyly proto zahrnovány do etnografického výzkumu byla v jejím rámci obrácena pozornost na nejrůznější subkulturní projevy masových komplexních společností, na studium tzv. malých kulturních distinkcí či na vypracování tzv. reflexivního diskurzu v rámci oboru. Evropskou etnologii je proto možné v širším rámci sociálních věd považovat za příklad interdisciplinárního pojetí, kterému se úspěšně podařilo integrovat nejrůznější přístupy, které nebyly dříve přímo spojovány s etnologickým výzkumem. Z metodologického hlediska je možné ji vnímat jako pokus o syntézu tradice středoevropské "Volkskunde" na jedné straně a "Völkerkunde" na straně druhé, obohacené navíc o podněty z anglosaské antropologie a z dalších sociálně vědních disciplín.