Uvést studenty do problematiky geografie obyvatelstva a sídel. Poskytnout přehled o rozložení obyvatelstva, jeho dynamice a struktuře, charakterizovat sídelní systémy. Naučit studenty pracovat s demografickými daty a ukazateli. Vést studenty k zaujímání adekvátních postojů ke globálním problémům, souvisejícím s obyvatelstvem.
Hlavním cílem předmětu je obrátit pozornost studentů na globální problémy lidstva a globalizaci, vést je k jejich sledování, k zamýšlení se nad těmito problémy a nad možnostmi přispění k jejich řešení v obecné i osobní rovině.
Student získá základní informace o poloze České republiky, jejím obyvatelstvu a hospodářství a je schopen s nimi dále pracovat. Uvědomuje si vzájemné vazby a souvislosti fyzickogeografickými poměry ČR a jejím hospodářstvím a mezi jednotlivými hospodářskými odvětvími země navzájem, je schopen je vysvětlovat. Dokáže podat humánně-geografickou charakteristiku menších územních celků (krajů, jinak definovaných regionů).
Student získá základní informace o poloze České republiky, jejím obyvatelstvu a hospodářství a je schopen s nimi dále pracovat. Uvědomuje si vzájemné vazby a souvislosti fyzickogeografickými poměry ČR a jejím hospodářstvím a mezi jednotlivými hospodářskými odvětvími země navzájem, je schopen je vysvětlovat. Dokáže podat humánně-geografickou charakteristiku menších územních celků (krajů, jinak definovaných regionů).
Poskytnout základní geografické informace o Plzeňském kraji, vysvětlit na příkladech hlavní geografické zákonitosti a složité vazby mezi jeho přírodní a společenskou sférou. Zhodnotit prírodní a aktuální socioekonomické procesy z pohledu geografického potecniálu, rizik, regionálního rozvoje oblasti.
Vybavit studenty základními znalostmi ze socioekonomické a správní geografie České republiky a geografickými základy regionalistiky. Poskytnout základní poznatky o zdrojích informací, principech a metodách hodnocení regionální diferenciace přírodních, sociálních, ekonomických a správních jevů v ČR a jejich praktické aplikovatelnosti.
Představit základní metody a metodické postupy včetně statistických a grafických v jednotlivých etapách socioekonomického výzkumu v geografii. Vysvětlit základní kritéria úspěšnosti socioekonomického výzkumu - sestavení plánu výzkumu, práci s odbornou literaturou a zdroji dat, volbu odpovídajících cílů a metod výzkumné práce, vyhodnocení výsledků, etiku při výzkumné práci, prezentaci výsledků výzkumu, obsahové i formální náležitosti výzkumné zprávy.
Cílem předmětu je představit studentům obecně problematiku rozvoje jádrových a periferních prostorů. Na konkrétních příkladech (Česko, Bavorsko) ukázat studentům rozvojový potenciál území, regionální problémy, přístup k regionální politice.