Oblast působnosti školské primární prevence je široká a neomezuje se jen na závislostní chování. Do výčtu rizikového chování patří také agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimédií, násilí, vandalismus, intolerance, extrémismus,
antisemitismus, rasismus a xenofobie, homofobie, záškoláctví, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, prevence úrazů, spektrum poruch příjmů potravy, negativní působení sekt a sexuální rizikové chování.
Školní metodik prevence (ŠMP) je učitelem dané školy, a je i součástí školního poradenského pracoviště ( s výchovným poradcem a někde i se školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem). ŠMP je hlavním aktérem preventivních aktivit pro žáky a studenty, které mají za cíl plánování a realizaci preventivně-výchovných aktivit. Nejčastěji spolupracuje ŠMP s třídními učiteli, s učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy, s  na plánování a realizaci preventivně-výchovných aktivit, s cílem předcházet vzniku rizikového chování žáků a studentů.